FIA verduidelijkt regels defensief rijden

Autosportfederatie FIA heeft naar nu blijkt de regels omtrent het defensief rijden verduidelijkt, zo meldt Autosport. De nieuwe regels volgen op enkele incidenten tussen de Formule 1-coureurs eerder dit jaar.

De regels waren al aangescherpt na het verdedigen van Michael Schumacher ten opzichte van Lewis Hamilton vorig jaar op Monza. Dit jaar trok Nico Rosberg in Bahrein de aandacht voor zijn acties jegens Hamilton en Fernando Alonso. Toen werden er geen straffen uitgedeeld, maar vlak voor de Grand Prix van Groot-Brittannië heeft de FIA toch gemeend alles te moeten verduidelijken.

FIA-directeur Charlie Whiting gaf volgens Autosport de instructies uit. "Elke coureur die zijn positie verdedigt mag bij zijn eerste actie de volledige breedte van de baan gebruiken, tenzij de inhalende rijder al met een aanzienlijk deel van zijn auto naast de wagen van zijn voorganger rijdt."

"Op deze manier in het defensief mag geen van de coureurs zonder gerechtvaardigde reden het circuit verlaten. Om twijfel te voorkomen, als de voorvleugel van de achterligger naast de achterwielen van de voorste man is, dan beschouwen wij dat als een aanzienlijk deel."