'Briatore werkt aan GP1 Series'

Voormalig Renault-teambaas Flavio Briatore werkt volgens het Duitse Auto Motor und Sport aan de GP1 Series. Dit kampioenschap kan van de grond komen mocht autosportfederatie FIA zich niet scharen achter het nieuwe Concorde Agreement waar momenteel in de Formule 1 over onderhandeld wordt.

De Formule 1 bevindt zich momenteel in roerig vaarwater, terwijl de klasse op het punt staat om naar de beurs in Singapore gebracht te worden. De problemen strekken zich niet alleen uit naar Mercedes dat het Concorde Agreement in eerste instantie niet wilde tekenen en nu in onderhandeling is over een nieuwe deal, maar ook naar de FIA.

De toekomst van de raceklasse zal verzekerd moeten worden door het beperken van de kosten. Tien van de twaalf teams willen dat de FIA deze kosten controleert en negen renstallen gaan zelfs zover dat ze de budgetlimiet steunen. Deze maatregelen zouden opgenomen moeten worden in de Sportieve Reglementen. F1-baas Bernie Ecclestone heeft geen hechte band met FIA-president Jean Todt en twijfelt er zelfs over of hij de organisatie van de Fransman nodig heeft om de regels te maken en te controleren.

Daarom zou Briatore werken aan nieuwe versimpelde regelgeving die zou moeten gelden voor de GP1 Series. Deze kunnen snel gepresenteerd worden en zouden kostenverlagingen in de hand werken. Ferrari-president Luca di Montezemolo zou al voorstander zijn, omdat de aerodynamica een minder belangrijke rol zou gaan spelen in de nieuwe regels.

Of de GP1 Series er ooit zal komen is nog maar de vraag. Voorlopig wordt er nog onderhandeld over het nieuwe Concorde Agreement en staan de teams nog in een ruime meerderheid achter autosportfederatie FIA. Mocht de door de teams gewenste kostenbesparingen in het Sportief Reglement opgenomen moeten worden dan zal dit voor 13 juli moeten gebeuren als ze voor het jaar 2013 moeten gaan gelden.

Red Bull Racing en Scuderia Toro Rosso zijn in ieder geval tegen de regels die onder meer beperkingen opleggen aan het aantal aanwezige personeelsleden op het circuit en een verdere beperking van het windtunnelgebruik.