Sakaguchi: "The Last Story is een achtbaan"

Het brein achter de Final Fantasy-serie en baas van Mistwalker, Hironobu Sakaguchi, ziet de voordelen van zowel de klassieke Japanse RPGs als de westerse variant. Mistwalker's recente game, The Last Story, heeft veel weg van een Japanse RPG, maar heeft wel een aantal standaard elementen de deur uitgegooid.

Sakaguchi: "We wilden spelers met The Last Story het gevoel geven dat ze in een achtbaan zitten." Om die reden heeft The Last Story geen grinden, geen eindeloos rondlopen op de spelwereld en is het mogelijk om cut-scenes over te slaan. Dit alles om "de snelheid erin te houden."

Hoewel The Last Story hierdoor breekt met een aantal klassieke Japanse RPG-elementen, is het genre volgens Sakaguchi nog niet overleden. "Ook met alleen maar klassieke elementen kun je een goede game maken. We kijken tenslotte ook nog steeds naar klassieke drama's, zelfs al hebben we ook moderne drama's." Ook is volgens hem de discussie over wat beter is - Japanse of westerse RPGs - overbodig. "Westerse RPGs geven de speler vaak een enorme, uitgebreide wereld en veel vrijheid, terwijl de Japanse RPGs meer aandacht geven aan het verhaal. De keus voor een Japanse of westerse RPG ligt volledig aan de voorkeur van de speler."

Na de enorme inspanning tijdens het maken van The Last Story, doet de studio het nu iets rustiger aan. Mistwalker werkt op dit moment aan 3 kleinere iOS games, waaronder een surf-spel.

The Last Story