Bioware heeft samengewerkt met de fans

Casey Hudson, executive producer van de Mass Effect-serie, heeft verteld dat het team zichzelf samen met de fans beschouwt als de makers van de franchise. Diezelfde fans hebben geholpen het spel een betere "character-based storytelling" te geven.

In een interview met Venturebeat zegt Hudson dat de feedback van de fans veranderingen teweeg bracht in de manier van ontwikkeling. Dit werd duidelijk voor het team tijdens het werk aan Mass Effect 2.

"Toen we startten met de Mass Effect-serie hadden we totaal geen idee of onze personages, op het gebied van emoties, boeiend genoeg waren... Vooral met de buitenaardse wezens, we wisten niet of zij in staat zouden zijn om ontroerende menselijke emoties weer te geven," zegt hij.

"De emotionele liefdesband hebben we niet beschikbaar gemaakt voor enkele van de buitenaardse karakters zoals Garrus... Hij heeft het exoskeleton gezicht en nog andere zaken zoals dat. Maar omdat een personage zoals Garrus in het bezit was van een geweldige stem en animatie, met een persoonlijkheid die zeer goed geschreven was, wilden heel wat mensen een romance ontwikkelen met hem en ook met enkele van de andere buitenaardse wezens."

"Dus hebben wij beslist om dat te proberen met Mass Effect 2 en dat was zeer succesvol. Het zijn enkele van de meest populaire romances, de mensen houden gewoon van deze personages. Dat was een verrassing voor ons, maar we hadden nu eenmaal geen keuze dan eerst de eerste Mass Effect af te werken en dan te luisteren naar feedback eer we zoiets konden implementeren."

Verdergaand op het onderwerp van fan feedback heeft Hudson het ook over de controverse die ontstond bij de bekendmaking van onmiddelijke DLC op de eerste dag van de release. Hij benadrukt dat het een optioneel onderdeel is dat enkel zorgt voor 'de kers op de taart'.

"Als fan verwachten sommige mensen het ergste, ze geven er dan hun eigen draai aan op wat ze denken dat er aan het gebeuren is," zegt Hudson. "Als een fan, indien ik die dingen zou geloven, zou ik ook bezorgd zijn omdat sommige mensen beweren dat we alle traditionele zaken van Mass Effect uit Mass Effect 3 hebben gehaald en dat het enkel beschikbaar is als DLC, met nog meer verzinsels zoals dat."

"Natuurlijk is dat niet waar. In feite draait het in Mass Effect 3 er net om om al de grootste vragen te beantwoorden, om te leren van de mysteries die rond de Protheans en de Reapers cirkelen, in de mogelijkheid te zijn om zelf te beslissen hoe al deze dingen tot een einde komen. De DLC, of het nu op de eerste dag is of niet, zal altijd de kers op de taart zijn, het extraatje... Je weet wel, de zijverhalen met extra kleine hoeveelheden van inhoud."

"Zelfs als het personage dat we uitbrengen op de eerste dag een Prothean is, dat deel uitmaakt van een ras dat belangrijk is voor het verhaal van Mass Effect, is zijn verhaal nog steeds een interessante zijsprong. En dan krijg je opeens een personage dat interessant genoeg is om hem mee te nemen op je eerste speelbeurt."

"Maar het is altijd optioneel. We zouden nooit zaken uit het hoofdverhaal nemen om ze dan enkel in DLC aan te bieden," gaat Hudson verder.

Hudson zegt ook dat wanneer Mass Effect 3 klaar was om aan te bieden voor certificering dat het team van 150 personen veel opties had; meewerken aan Dragon Age of The Old Republic, of DLC creëren voor Mass Effect 3.

"Wanneer het einde van een project in zicht is dan komen we in het proces van goedkeuring terecht en alles wat je dan wou doen met de kern van het spel is dan allang klaar," legt hij uit. "Daarna moeten we enkel nog de certificatie ontvangen, de distributie regelen en nog meer zaken zoals dat. Dat duurt zo een drietal maanden of meer. Drie maanden of meer voor een team van 150 personen, dat is gerelateerd aan miljoenen dollars aan ontwikkelingstijd."

"Maar we weten dat de mensen hebben genoten van de DLC voor Mass Effect 2, dus we wilden zo snel mogelijk beginnen aan de DLC voor Mass Effect 3," sluit Hudson af.

Een tijd terug is de launchtrailer verschenen van Mass Effect 3 en het spel zal eind volgende week verschijnen voor pc, PlayStation 3 en Xbox 360. Wie een honger heeft naar nog meer informatie kan terecht bij onze preview van afgelopen zomer.

          

            

Mass Effect 3 logo