'Kinect heeft problemen'

Peter Molyneux, creatief brein achter onder andere Fable, geeft in een interview toe dat Kinect niet perfect is. Vooral op het gebied van ingame navigeren zijn er een aantal obstakels waar developers aan moeten denken bij de ontwikkeling van een game. Dit bleek vooral tijdens het maken van Fable The Journey.

Tijdens de onthulling van Fable The Journey dacht iedereen dat de game een soort on rails shooter zou worden, maar niets is minder waar. Navigeren blijft een lastig punt als je een game maakt voor Kinect.

"I'll admit that Kinect has got some problems. As an input device it has some real problems. Without a thumb stick, navigation is a real problem. You haven't got any buttons, so ordering the player to do something can be somewhat of a problem. But what Kinect does have is a great sense of freedom and emotion. So that's what we've tried to do with Fable: The Journey."

Lionhead Studios is ongeveer zeven maanden terug begonnen aan de ontwikkeling van Fable The Journey toen Microsoft hen vroeg om een Kinect-game te maken voor de 'core gamers'. Met de grote naam Fable is dat mogelijk volgens Molyneux. Ze willen, met behulp van Kinect, de ervaring grootser en emotioneler maken dan ooit te voren.

"It started about seven months ago when Microsoft came to us and said, 'Look we want you to do a [Kinect] experience for the core gamers,'. So we sat down and thought through the problems with that, and the first thing was figuring out how we can make Kinect more engaging, more engrossing, and more emotional than any control-based game or any Fable game has ever been before."