Voorbeschouwing Grand Prix van Monaco

Dit weekend staat in Monte Carlo weer de Grand Prix van Monaco op het programma, snelle bolides en veel glitter en glamour. Vorig jaar waren de Red Bulls oppermachtig en won Mark Webber eenvoudig. Kan hij het dit jaar weer doen en zo de zegereeks van zijn teamgenoot Sebastian Vettel doorbreken? Wat kunnen McLaren, Ferrari en Renault? Kan één van de andere coureurs voor een verrassing zorgen en hoe gaan de nieuwe superzachte banden van Pirelli het houden? We zien het komende zondag.

De Grand Prix van Monaco staat al sinds 1929 op het programma. Vanaf 1955 is de race een vast onderdeel op de kalender. Het evenement wordt samen met de 24 uur van Le Mans en de Indianapolis 500 gezien als het belangrijkste ter wereld. Het circuit in Monte Carlo is al vele malen aangepast, maar het karakter van de baan is behouden gebleven. Zo is er de langzaamste bocht uit de Formule 1: de hairpin bij het Grand Hotel waarbij de rijders slechts 50 kilometer per uur rijden. Vlak er achteraan zit de tunnel waarbij de rijders het daglicht verruilen voor kunstlicht.

Het motorvermogen is niet belangrijk op het circuit, wel de downforce die de bolide heeft. Ook is het vertrouwen dat een coureur heeft in het circuit en in de auto belangrijk om snelle rondetijden te rijden in de straten waar de muur altijd dichtbij is. Een foutje is dan ook snel gemaakt. De grip op het circuit varieert gedurende het weekend, omdat zodra een sessie afgelopen is het circuit weer vrijgegeven wordt voor de inwoners van Monaco.


Bron: FIA.com

Lengte: 3.340 km
Aantal ronden: 78
Totale lengte: 260.520 km
Ronderecord: 1.14.439 (M. Schumacher - Ferrari F2004)

Coureurs

Pos. Rijder Team Punten
1 Sebastian Vettel Red Bull 118
2 Lewis Hamilton McLaren 77
3 Mark Webber Red Bull 67
4 Jenson Button McLaren 61
5 Fernando Alonso Ferrari 51
6 Nico Rosberg Mercedes Grand Prix 26
7 Nick Heidfeld Renault 25
8 Felipe Massa Ferrari 24
9 Vitaly Petrov Renault 21
10 Michael Schumacher Mercedes Grand Prix 14
11 Kamui Kobayashi Sauber 9
12 Sebastien Buemi Scuderia Toro Rosso 6
13 Paul di Resta Force India F1 2
14 Adrian Sutil Force India F1 2
15 Sergio Perez Sauber 2
16 Jaime Alguersuari Scuderia Toro Rosso 0
17 Pastor Maldonado Williams 0
18 Rubens Barrichello Williams 0
19 Jarno Trulli Team Lotus 0
20 Jerome d` Ambrosio Virgin Racing 0
21 Heikki Kovalainen Team Lotus 0
22 Timo Glock Virgin Racing 0
23 Vitantonio Liuzzi HRT F1 Team 0
24 Narain Karthikeyan HRT F1 Team 0


Constructeurs

Pos. Team Punten
1 Red Bull 185
2 McLaren 138
3 Ferrari 75
4 Renault 46
5 Mercedes Grand Prix 40
6 Sauber 11
7 Scuderia Toro Rosso 6
8 Force India F1 4
9 Williams 0
10 Team Lotus 0
11 Virgin Racing 0
12 HRT F1 Team 0


De naam van de legendarische Alberto Ascari is voor altijd verbonden aan de race omdat hij met zijn Lancia D50 door oververhitte remmen de chicane miste en in de Middellandse Zee belandde. Hij was ongedeerd, maar een week later kreeg de Italiaan op Monza een testongeval met zijn Ferrari en overleed hierbij. Het is ook de reden waarom de boten in de haven tijdens de race in de Formule 1 enkele meters van de kant moeten liggen.

De coureurs kenden vele gedenkwaardige races in de straten van Monaco, waarbij 1982 een extreem voorbeeld was. Het jaar 1987 viel niet op door de overwinning van Ayrton Senna, maar vanwege de uitsluiting van Christian Danner die in een training de auto van Michele Alboreto bij Beau Rivage aanreed, waarna diens Ferrari vlam vatte. Het was de eerste keer in de historie van de Formule 1 dat een dergelijke maatregel werd toegepast.

Een jaar later waren de McLarens oppermachtig. Senna was in de kwalificatie meer dan een volle seconde sneller dan Alain Prost. Laatstgenoemde reed in de race lange tijd achter de Ferrari van Gerhard Berger en nadat hij van de Oostenrijker bevrijd was ging hij op jacht naar Senna die 46 seconden voor hem lag. De Braziliaan deed het rustig aan, maar nadat Prost in één ronde zes seconden goed had gemaakt zette deze aan. Senna wist even de snelste ronde van de race te pakken, maar hij verloor zijn concentratie en belandde na 66 ronden bij Portier in de muur, zodat Prost alsnog wist te zegevieren.

Ook in andere jaren gebeurde er veel. Zo kwamen in 1996 maar drie rijders over de finishlijn (zege Olivier Panis). In 2001 kwam polesitter David Coulthard niet weg bij de opwarmronde. De Schot moest achteraan starten en werd uiteindelijk nog vijfde, na een halve race de achterzijde van de Arrows van Enrique Bernoldi te hebben gezien. In 2006 probeerde Michael Schumacher op te gaan voor zijn zesde zege in de straten van het Prinsdom, maar een bewust remfoutje in de kwalificatie zorgde er voor dat hij achteraan moest starten. Twee jaar later wist Lewis Hamilton de race te winnen, na in de beginfase bij het uitkomen van de bocht bij het zwembad de muur nog even te hebben geraakt.

In 2010 startte Mark Webber van de poleposition na in de kwalificatie de glijdende Robert Kubica en Sebastian Vettel te zijn voorgebleven. Fernando Alonso kwalificeerde zich na een crash helemaal niet en hij moest dan ook achteraan beginnen. Webber begon de race goed, voor Vettel en Kubica. Helemaal achteraan gaf de Williams van Nico Hülkenberg problemen, zoveel zelfs dat hij bij het uitkomen van de tunnel crashte en een safety car veroorzaakte.

Dit was in het voordeel van Alonso die meteen zijn verplichte pitstop uit kon voeren. De Spanjaard was er met de Ferrari zelfs de oorzaak van dat de meeste coureurs vroeg naar binnen gingen om voor hem weer terug op de baan te komen. Webber breidde zijn leidende positie gestaag uit, totdat de safety car voor de tweede keer in actie moest komen. Rubens Barrichello was bij Massenet gestrand met een kapotte vering, veroorzaakt door een losgekomen putdeksel.

Daarna ging de race voort tot de zeventigste ronde toen Lotus-coureur Jarno Trulli bij een kamikazepoging in Rascasse de HRT van Karun Chandhok torpedeerde. Vlak voor de finish ging de safety car weer naar binnen en deed Michael Schumacher nog een succesvolle poging om plaats zes van Alonso af te pakken. De Duitser werd voor deze actie bestraft met strafseconden omdat er niet ingehaald mocht worden. Webber won de race, voor Vettel en Kubica.

Donderdag 26 mei 2011

10:00 - 11:30 vrije training 1
14:00 - 15:30 vrije training 2

Zaterdag 28 mei 2011

11:00 - 12:00 vrije training 3
14:00 - 15:00 kwalificatie

Zondag 29 mei 2011

14:00 - Formula 1 Grand Prix de Monaco 2011

Nederlandse tijden

Datum Tijd Programma
Za 28 mei 13.55-15.15 uur RTL GP: Formule 1 - Monaco - Kwalificatie
Zo 29 mei 13.00-13.55 uur RTL GP: Formule 1 - Monaco - Pre-show
Zo 29 mei 13.55-16.00 uur RTL GP: Formule 1 - Monaco - Race

Datum Tijd Programma
Za 28 mei 13.00-15.30 uur BBC1: Formule 1 - Monaco - Kwalificatie
Zo 29 mei 13.00-16.10 uur BBC1: Formule 1 - Monaco - Race
Zo 29 mei 20.00-21.00 uur BBC3: Formule 1 - Monaco - Samenvatting
Nederlandse tijden


Dag Minimum Maximum Neerslagkans Weerbeeld
Donderdag 18 °C 27 °C 10 % zonnig
Zaterdag 17 °C 24 °C 0 % zonnig
Zondag 17 °C 24 °C 0 % zonnig
Bron: The Weather Channel