'Crash Tripoli door opeenstapeling van fouten'

De vliegramp in Tripoli waarbij vorig jaar onder anderen 67 Nederlanders omkwamen, is ontstaan door een 'catastrofale combinatie' van nalatigheid door de bemanning, de verkeerstoren en de luchtvaartmaatschappij. Dat zegt piloot en ex-officier vluchtveiligheid van Afriqiyah Airways Naser Amer in een interview met HP/De Tijd.

Volgens Amer is de ramp met het Afriqiyah-toestel ontstaan door een opeenstapeling van nalatigheden, waarvan er zes cruciaal bleken. Allereerst vloog niet de ervaren gezagvoerder, maar een jonge eerste officier het bewuste ramptoestel dat op weg was van Johannesburg naar Tripoli.

Toen het toestel in Tripoli wilde landen, werd het volgens Amer door de verkeerstoren naar de verkeerde landingsbaan gestuurd. "Toen de landing werd ingezet, bleek dat het toestel op die baan niet kon landen vanwege laaghangende bewolking. Hierop besloot de piloot de landing af te breken en het opnieuw te proberen", vertelt Amer. De jonge eerste officier zou daarbij een fout gemaakt hebben door de neus van het toestel omlaag te drukken in plaats van omhoog.

Amer stelt dat de vliegramp voorkomen had kunnen worden als de luchtvaartmaatschappij zijn eigen regels beter had nageleefd. Twee weken voor de crash gebeurde er namelijk een bijna-ongeluk op een vlucht van hetzelfde toestel en met dezelfde bemanning van Londen naar Tripoli. "Ze hebben dit nooit gerapporteerd. Als ik dat had geweten, had ik hen geschorst en een onderzoek laten uitvoeren. Dan had de ramp twee weken later nooit plaatsgevonden."

De piloot en ex-officier vluchtveiligheid verbreekt het zwijgen over de toedracht van de ramp naar eigen zeggen omdat hij wil dat Nederland de waarheid kent. "Ik kan nu vrij spreken omdat ik niet meer in het Gadhafi-gebied zit", vertelt hij vanuit Benghazi.

Vorige maand zei luchtvaartonderzoeker Massoud Ibrahim, die betrokken is bij het onderzoek naar de oorzaak van de crash, in het NOS Journaal dat de Libische autoriteiten het onderzoek naar de vliegramp frustreren. De autoriteiten zouden hebben beweerd dat de piloot een hartaanval kreeg en dat daarmee de zaak is afgedaan. Volgens Ibrahim is er echter geen autopsie uitgevoerd om dat te controleren.

Ibrahim is bang dat de waarheid nooit boven tafel komt zolang de Libische leider Moammar Gadhafi aan de macht is. Mensen die werken bij Afriqiyah Airways, volledig eigendom van de staat die ook het onderzoek leidt, zouden nauwe banden hebben met Gadhafi.

De vliegramp is donderdag precies een jaar geleden. In totaal kwamen 103 mensen om het leven. Een toen 9-jarige Nederlandse jongen overleefde de ramp als enige.


'Crash Tripoli door opeenstapeling van fouten' (Foto: Novum)