Cage: "Emoties en verhaal zijn belangrijk"

Vorige week won ontwikkelaar Quantic Dreams Heavy Rain maar liefst drie BAFTA-awards. De grote man bij Quantic Dream, David Cage, heeft in een gesprek met de PlayStation-blog een woordje gedaan over het verhaal in een videogame en de rol die deze speelt.

Volgens Cage is het van belang dat we aan de slag gaan met emoties om zo verhalen te vormen die niet enkel aanslaan bij een beperkte doelgroep, maar bij iedereen: "If this industry wants to mature and evolve then we need to talk about emotions and work on stories that appeal to all people, not just hardcore gamers between the ages of 15 and 17."

Hij gaat verder over het belang van emoties door te vertellen dat een verhaal iets persoonlijks dient te zijn. Het dient gelinkt te zijn met je leven en persoonlijke ervaringen. Cage vertelt tot slot iets over het gebruiken van auteurs binnen de industrie: "We need auteurs and the biggest problem in this industry is that we don’t trust them – we trust programmers instead. Auteurs are scary because they come back with ideas, but that is exactly what this industry should be about."

Cage heeft er ook zo'n vijftien jaar over gedaan om een goed verhaal af te leveren. Hij begon met Omikron, maar begreep dat het verhaal voor vele onduidelijk was. Met Fahrenheit had hij meer ervaring en was hij tevreden, op het rommelige einde na. Heavy Rain is volgens hem wel helemaal gelukt: "I progressed some more as a writer and, with Heavy Rain, I feel that there were many stories in there and they were all good from start to finish."

Momenteel werkt Quantic Dream aan meerdere projecten, waar we helaas nog niks over kunnen melden.