Metro tussen Amsterdam en Almere blijkt goedkoopst

De IJmeerlijn, de geplande ov-verbinding tussen Amsterdam en Almere, krijgt de vorm van een metro. De drie ontwikkelaars die de komende tijd hun plan verder mogen uitwerken, geven aan deze vorm van openbaar vervoer de voorkeur boven alternatieven, zoals een magneetmetro, een busbaan en een spoorverbinding. Dat blijkt uit de plannen die de Werkmaatschappij Almere - Amsterdam (WAA) maandag heeft gepresenteerd.

De nieuwe verbinding speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de zogeheten Metropoolregio Amsterdam. Almere moet in de huidige plannen de komende decennia sterk in omvang groeien, maar dat kan alleen als de stad met hoogwaardig openbaar vervoer ontsloten is.

De nu voorgestelde varianten voor de IJmeerlijn zijn 1 tot 3 miljard euro goedkoper dan de eerder opgestelde variant, die 5,3 miljard kostte. Het rijk had geëist dat het goedkoper moest. De winst wordt onder meer gehaald uit het minder zware materieel, dat bovendien kan worden aangesloten op het bestaande metronetwerk.

De drie marktpartijen hebben tot september de tijd om hun plannen uit te werken. Die worden daarna gebruikt voor het opstellen van alternatieven, waarover het rijk volgend jaar zijn definitieve standpunt moet bepalen.

De IJmeerlijn moet een rechtstreekse verbinding worden van station Amsterdam-Zuid naar Almere met stops op IJburg en Almere Pampus. Daar kan worden overgestapt op bestaand spoor. Met de nieuwe verbinding moeten dagelijks minimaal veertigduizend reizigers worden vervoerd.


Metro tussen Amsterdam en Almere blijkt goedkoopst (Foto: Novum)