Brand legde ook reservesysteem treinleiding plat

De brand die vrijdagmiddag in het gebouw van de treinverkeersleiding in Utrecht woedde heeft ook het reservesysteem platgelegd. De systemen die normaal in gebruik zijn zitten in hetzelfde gebouw als de reservesystemen, legt een woordvoerder van Prorail uit.

Omdat in het gebouw brand woedde, moest de stroomtoevoer worden afgesloten. Anders is het voor de brandweer te gevaarlijk om te blussen. "We hebben alles dubbel om voorbereid te zijn op technische storingen", zegt de woordvoerder. "Ook hebben we een reservestroomtoevoer, maar daar hadden we nu niet veel aan."

Doordat alle systemen plat lagen, kon het treinverkeer in de regio niet worden aangestuurd. Dat had ook gevolgen voor de rest van het land. Pas zaterdagmiddag kon een begin worden gemaakt met het opstarten van het treinverkeer. Zondagochtend is het treinverkeer volledig hervat.

Het lijkt voor de hand te liggen om een reserveverkeersleiding op een andere locatie te bouwen, maar dat is het volgens de woordvoerder niet. "Als we dat hadden gehad, had het personeel dus eerst van het ene gebouw naar het andere gebouw moeten gaan. Vervolgens ben je dan een hele tijd bezig om alle systemen te testen voordat je aan de slag kunt. Hier zijn we gisteren ook een tijd mee bezig geweest."

Het voordeel van alles op één locatie hebben is dat alleen de vervanger van het systeem dat uitvalt, hoeft te worden getest. Dat een systeem uitvalt, gebeurt daarbij vaker dan dat een brand in het gebouw uitbreekt.

Door de stremming, die vrijdag rond 16.30 uur begon, strandden duizenden reizigers op het Centraal Station in Utrecht en op veel kleinere stations richting Utrecht. Het Rode Kruis had noodmaatregelen genomen en in de Jaarbeurs veldbedden neergezet voor reizigers die niet in staat waren het station te verlaten.

Van die noodopvang bleek niemand gebruik te hoeven maken. Het lukte de meesten om ander vervoer te regelen, anderen boekten een hotel in Utrecht.