Consumptie duurzame koffie bijna verdubbeld

Bijna de helft (45 procent) van alle in Nederland gedronken koffie is van duurzame herkomst. Dat blijkt uit het rapport 'Zuivere Koffie' van Oxfam Novib. In 2008 lag dat percentage nog op 25, laat een woordvoerder van de hulporganisatie weten.

De Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Koffie en Thee (KNVKT) wil dat het koffieaanbod in Nederland in 2015 voor driekwart duurzaam is, meldt Oxfam Novib, dat die intentie toejuicht. "Dit is een belangrijke stap voor de koffiesector. Tienduizenden koffieboeren en hun families kunnen hierdoor een zelfstandig bestaan opbouwen. Nederland is straks wereldwijd koploper als het gaat om de verkoop van duurzame koffie."

Bij de tien grootste supermarkten is het aandeel duurzame koffie gestegen naar bijna 35 procent. Zestig procent van alle koffie wordt in supermarkten verkocht. Albert Heijn loopt voorop met 56 procent met duurzame koffie in de schappen. C1000 en Jumbo volgen met 49 en 47 procent. Hekkensluiter is Aldi, die volgens Oxfam Novib acht procent van alle koffie verkoopt, maar die is niet duurzaam.

Het merendeel van de koffie van duurzame herkomst komt van UTZ Certified. Deze zomer bleek dat UTZ in het eerste halfjaar 59 miljoen kilo door haar gecertificeerde koffie had verkocht, zestien miljoen kilo koffie meer dan dezelfde periode vorig jaar.

Oxfam Novib voerde acht jaar geleden een grote koffiecampagne tegen de benarde positie van koffieboeren, waarbij grote bedrijven als Nestlé, Kraft en Sara Lee (Douwe Egberts) onder druk werden gezet om hier verandering in te brengen. Onder meer Douwe Egberts koopt de laatste jaren aanzienlijk meer duurzame koffie in.

Nederlanders drinken jaarlijks gemiddeld 150 liter koffie, dat zijn zo'n drie kopjes per dag.


(Foto: Novum)