Filterkoffie terug van weggeweest

Foodtrendwatchers en koffiefabrikant Douwe Egberts constateren een opmerkelijke trend. In huiskamers, cafés en restaurants is filterkoffie bezig aan een revival, ten koste van de koffiepad en de espressomachine.

De hernieuwde interesse voor het ritueel van koffiezetten en pure smaak valt wel te verklaren. "De consument wil absoluut terug naar de basis. We leven in een tijd vol haast. Daarmee is veel verloren gegaan aan tradities, maar ook aan smaakbeleving. De consument van nu is op zoek naar een goede smaak en men komt steeds vaker uit bij producten die uit het oog zijn verloren. Filterkoffie is er zo een. Die staat voor genieten en beleving van de echte smaak van koffie," aldus Marjan Ippel van trendwatcher Talkin Food.

Waar de koffiepad vijf jaar geleden nog bijna 75 procent van de koffiemarkt voor zijn rekening nam, is dat nu teruggedrongen tot circa de helft. Het Senseo-apparaat wordt dus steeds vaker naar de keukenkast verbannen. "Mensen vinden de versgezette filterkoffie weer lekkerder dan bijvoorbeeld espresso. In het buitenland zagen we die trend al. Nederland sluit zich er nu bij aan," verklaart Marjan Ippel.

Ook Douwe Egberts onderkent de trend. Van de vier koppen koffie die men gemiddeld per dag drinkt, komt de helft inmiddels alweer van het ouderwets pruttelende koffiezetapparaat. Olga Hesselink, marketing- en communicatiemanager van de koffiefabrikant stelt: "Filterkoffie wint heel snel terrein terug. Het is de methode bij uitstek waarbij je veel smaak uit de boon haalt. Na de spectaculaire opmars van Senseo en hippe espresso-apparaten gaat de consument nu terug naar nostalgie. En natuurlijk speelt de lagere prijs een rol."