Gamebeurzen populairder dan ooit tevoren
Het aantal bezoekers van de drie grootste gamebeurzen ter wereld is dit jaar naar een recordhoogte gestegen. De Electronic Entertainment Expo in Los Angeles, Gamescom in Keulen en de Tokyo Game Show zagen hun bezoekersaantallen stijgen. Gamescom is nog altijd de grootste beurs met 254 duizend bezoekers.
De verklaring voor de groei van de drie beurzen ligt niet alleen bij de grote populariteit van games. "Gamen heeft in veel gevallen meer impact op jongeren dan muziek en film", geeft Jan-Johan Belderok van het Nederlandse game-evenement Firstlook, tegenover Novum Nieuws aan. "Ze willen alles weten en zo'n kans op een sneakpreview laten ze niet snel schieten."
De Tokyo Game Show werd vorige week door ruim 207 duizend mensen bezocht. Het was de eerste keer dat de Japanse beurs de magische grens van tweehonderdduizend bezoekers wist te doorbreken. Het in augustus in Keulen gehouden Gamescom presteerde met 254 duizend bezoekende consumenten net iets beter dan vorig jaar.
Op 2 en 3 oktober wordt Firstlook georganiseerd in de Westergasfabriek in Amsterdam. Volgens Belderok groeit Firstlook vooral in de kwaliteit van de games die tijdens de beurs getoond en gespeeld kunnen worden. Het Nederlandse evenement kent de Europese primeur van Duke Nukem Forever. Daarnaast komen diverse ontwikkelaars hun games presenteren aan het publiek.
Belderok zet Firstlook niet in hetzelfde straatje als de grotere gamebeurzen, maar dat is ook niet de insteek van het evenement. "We hebben zo'n zesduizend kaarten. Zo krijgen gamers genoeg tijd om lekker te spelen en gaan bezoekers en standhouders tevreden naar huis."