Regen teistert vaste aansluitingen KPN
Door de hevige regenval van de afgelopen weken vallen veel vaste telefoonaansluitingen van KPN uit. De monteurs hebben het zo druk dat het dagen langer dan normaal kan duren voordat een defecte telefoonverbinding is gerepareerd, zegt een woordvoerder van de telecomprovider.
De problemen komen doordat in veel oudere kabels hier en daar scheurtjes zitten in het omhulsel. Normaal leidt dat niet tot problemen, maar doordat het grondwater nu bijzonder hoog staat kan het water naar binnen stromen en de kabels lamleggen. Het gaat om kleinere kabels aan het einde van het netwerk. Zo kan het gebeuren dat het ene huis wel telefoonverbinding heeft en het andere niet.
De woordvoerder benadrukt dat het repareren van de kabels een lastig en tijdrovend karwei is. "Stel dat een kabel over een lengte van tien meter moet worden vervangen. Dan moet er naast onze monteurs een graafmachine ter plaatse komen, een lasploeg en we moeten vaak midden in een weiland een energiebron regelen."
De problemen spelen vooral in veengebieden in het noorden en westen van Nederland. Veen voert water veel langzamer af dan bijvoorbeeld zandgrond. KPN heeft inmiddels externe bedrijven ingeschakeld om te helpen bij het oplossen van de problemen. "We hebben nu nog ongeveer duizend meldingen in de wachtrij staan, we hopen dat mensen er begrip voor hebben dat het door deze bijzondere omstandigheden wat langer duurt."
Er is geen wachttijd in te schatten. "Het hangt van allerlei factoren af, bijvoorbeeld of we toevallig al in de buurt zijn."