FIA: "Variabele rijhoogte is illegaal"

De FIA heeft aan de teams te kennen gegeven dat elke vorm van aparatuur waarmee men dynamisch de rijhoogte kan instellen illegaal is volgens de reglementen. De rijhoogte moet tijdens de kwalificatie en de race gelijk zijn. "Elke vorm van een systeem dat als effect heeft om de setup van de rijhoogte aan te passen terwijl de auto onder de parc ferme voorwaarden valt is in overtreding van artikel 34.5 * van het sportreglement", aldus het bericht van de FIA aan de teams.

Het bericht volgt op de geruchten dat Red Bull Racing een dergelijk systeem zou gebruiken. Tijdens de Grand Prix werd dit door het Oostenrijkse team echter ten stelligste ontkent. De FIA heeft tijdens het race weekend dan ook beide Red Bulls onderzocht, maar kon niets onreglementairs vinden. Volgens enkele andere teams bezitten de Oostenrijkers echter een methode die niet mechanisch is waardoor de rijhoogte aangepast kan worden. Hiermee zou men artikel 34.5 niet overtreden, maar mogelijk wel artikel 3.15 ** van het sportreglement.

Afgelopen week gaf McLaren al te kennen dat men aan een soortgelijk systeem gaat werken, zodat men optimaal gebruik kan maken van de auto. Mercedes GP heeft via Ross Brawn de FIA om opheldering gevraagd rondom de regels.

 

Artikelen:

34.5 *:

If a competitor modifies any part on the car or makes changes to the set up of the suspension whilst the car is being held under parc fermé conditions the relevant driver must start the race from the pit lane and follow the procedures laid out in Article 38.2.

3.15 **:

Aerodynamic influence :

With the exception of the cover described in Article 6.5.2 (when used in the pit lane), the driver adjustable bodywork described in Article 3.18 and the ducts described in Article 11.4, any specific part of the car influencing its aerodynamic performance:

- must comply with the rules relating to bodywork

- must be rigidly secured to the entirely sprung part of the car (rigidly secured means not having any degree of freedom) ;

- must remain immobile in relation to the sprung part of the car.

Any device or construction that is designed to bridge the gap between the sprung part of the car and the ground is prohibited under all circumstances.

No part having an aerodynamic influence and no part of the bodywork, with the exception of the skid block in 3.13 above, may under any circumstances be located below the reference plane.