Rusland test 'stealth'-vliegtuig

Een nieuw Russisch gevechtsvliegtuig, dat door zijn aërodynamische vorm vrijwel onzichtbaar moet zijn op radar, heeft vandaag zijn eerste vlucht gemaakt, bijna twintig jaar na zijn Amerikaanse tegenhanger, de F-22 Raptor.

De tweemotorige Soechoi T-50 vloog 47 minuten, na te zijn opgestegen bij de fabriek in Komsomolsk-aan-de-Amoer, in het verre oosten van Rusland. Het duurt volgens Russische regeringsmedewerkers nog wel vijf jaar voordat het toestel inzetbaar is, maar de luchtdoop is een belangrijke stap in de Russische inspanningen om de glorie van zijn luchtvaartindustrie te herstellen en de strijdkrachten te moderniseren.

Premier Vladimir Poetin sprak van een 'grote stap voorwaarts', maar moest tegelijkertijd erkennen dat 'nog veel gedaan moet worden aan de motoren en de bewapening'.

Craig Caffrey, analist van Jane's Defense Procurement-Military Aircraft, stelt dat de T-50 de Russische luchtmacht aanzienlijk kan versterken. Ook verwacht hij dat er veel buitenlandse belangstelling voor zal zijn. "Voor die landen die niet gewend zijn militaire uitrusting van de VS te kopen, zal dit het enige vijfdegeneratievliegtuig zijn dat beschikbaar is."

Onafhankelijk militair analist Pavel Felgenhauer toonde zich minder onder de indruk. "Het is maar een prototype, zonder nieuwe motoren of een nieuwe radar. Er zijn nieuwe materialen nodig om een vijfdegeneratievliegtuig te maken, en Rusland heeft die niet."

Ook Russische miilitaire analisten zijn sceptisch. Poetin zei dat de T-50 in 2013 bij een testeenheid moet worden ondergebracht en vanaf 2015 in serieproductie moet worden genomen. Maar de analisten wijzen op de vertragingen in het programma en in andere Russische wapenprojecten. "Het schema zal wel worden opgeschoven, zoals gebruikelijk."

Rusland heeft ook problemen met een nieuwe intercontinentale raket, die de hoeksteen van zijn nucleaire arsenaal moet gaan vormen. Zeker acht van de twaalf proeflanceringen van de Boelava zijn mislukt, volgens regeringsmedewerkers door fabricagefouten die het gevolg zijn van de teloorgang van de Russische industrie. Felgenhauer en andere waarnemers menen dat het T-50-project, waaraan honderden onderaannemers werken, door soortgelijke problemen wordt geplaagd.

Volgens Konovalov en anderen ontbeert het Russische leger moderne communicatiemiddelen en satellietnavigatiesystemen. "Het zou beter zijn om oude vliegtuigen van moderne elektronica te voorzien."

Soechoi T-50