Button moet "hell of a race" rijden voor titel

Jenson Button heeft toegegeven dat hij een dijk van een race moet rijden zondag wil hij de strijd om het wereldkampioenschap niet nog rekken tot de laatste race in Abu Dhabi volgende maand.

Na zijn dramatisch verlopen kwalificatie voor Brazilië (veertiende startplek), zal de Brit zijn uiterste best moeten doen om in de punten te rijden, en dan ook nog voldoende punten om de titel veilig te stellen. Zijn grootste concurrent, teamgenoot Rubens Barrichello, staat op poleposition. De Braziliaan staat 14 punten achter de leider in de stand om het wereldkampioenschap.

Button haalde de derde kwalificatiesessie niet omdat hij niet net als het team van Williams naar de intermediatebanden ging toen de kwalificatie voor een tweede keer na een rode vlag herstart werd. Het was inmiddels opgehouden met regen, en de baan droogde allengs op. Williams F1 koos voor de intermediates, maar Button reed te lang door op extreemnatweerbanden tot er geen tijd meer was om een pitstop te maken.

"Het moet een 'hell of a race' worden voor mij, en ik wil niet alleen maar een paar punten pakken", zei een diep teleurgestelde Button over zijn vooruitzichten voor zondag. "Ik wil een veel beter resultaat dan dat, dus ik ga ervoor vechten morgen. En ik ben er zeker van dat een aantal anderen terugvechten." Over het weer is de Brit niet helemaal zeker: "Met het weer weet ik niet wat het gaat worden. Ik had graag dat het droog was; we hebben een goede snelheid als het droog is en dan zijn er goede mogelijkheden om in te halen. Dus ik denk dat het leuk kan worden - mits het droog is. En het wordt sowieso een dijk van een race!"

Om zijn frustratie nog eens te onderstrepen, zei Button dat hij niet wist of teamgenoot Barrichello met andere bandenspanning had gereden om met de hakken over de sloot Q2 te halen. "Ik weet het niet. Je moet dat de engineers vragen. Ik heb de vraag nog niet gesteld, ik was te boos om serieuze vragen te stellen. Maar we zullen alle informatie doornemen vanavond."

"We hebben ons vooral bezig gehouden met het brandstoflevel, daar hebben we ons op geconcentreerd voor morgen. Het zou nat kunnen zijn, maar ook droog morgen. Het is lastig bepalen, maar we kunnen spelen met de brandstofhoeveelheid. Hopelijk zien we snel op welke strategie de anderen gegokt hebben. Dat is het enige positieve van de plek waarvan ik start."