[Special] De carrière van David Coulthard deel I

Dit seizoen kwam er een einde aan de lange autosportcarrière van David Coulthard. FOK!sport blikt daarom terug op de loopbaan van de coureur die bijna zijn hele leven in de schaduw van anderen heeft gereden, maar in de Formule 1 wel 246 keer aan de start van een Grand Prix stond en dertien ervan won.

David Marshall Coulthard werd op 27 maart 1971 geboren in Twynholm, Kirkcudbrightshire in Schotland. DC begon al op jonge leeftijd met karten en werd dan ook al snel kartkampioen. In 1989 stapt hij over naar de openformuleauto's, waar hij prompt de Junior-cup in de Formule Ford 1600-klasse won. Ook werd hij dat jaar derde tijdens het Formule Ford-festival in Brands Hatch en won hij de McLaren Autosport Young Driver of the Year Award.

Het jaar 1990 verliep voor hem, mede door een beenbreuk die hij op Spa-Francorchamps opliep, minder succesvol. Een jaar later kende de toen 20-jarige Coulthard zijn internationale doorbraak. Hij werd tweede in het Britse Formule 3-kampioenschap en won zowel de Formule 3-race in Macau als de Masters op Zandvoort. Deze beide races worden door de kenners gezien als de belangrijkste Formule 3-races, omdat de coureurs uit de verschillende kampioenschappen hier tegen elkaar racen.

In 1992 maakte hij zijn debuut in de Formule 3000 en testte hij voor het Camel Benetton-Ford Formule 1-team. Een jaar later werd de Schot derde in het F3000-kampioenschap. Daarnaast won hij in 1993 de 24 uur van Le Mans in een GT-wagen en werd testcoureur bij het Formule 1-team van Williams. Deze functie zou hij in 1994 ook bij Williams gaan bekleden. Echter zorgde de tragische dood van Formule 1-legende Ayrton Senna tijdens de race op het circuit van Imola er voor dat de Schot in Spanje zijn debuut mocht maken in een Formule 1-race.

Op het circuit van Barcelona wist DC zich als negende te kwalificeren in de Williams-Renault. In het begin van de race werkte de Schot zich op naar een zesde plaats, tot hij een reguliere pitstop moest maken in de zestiende ronde. Coulthard liet de motor van de auto in de pits afslaan en wist zich na dit probleem nog op te werken naar de twaalfde plaats in die race. Echter gooide een elektrisch probleem in de 32e ronde roet in het eten van de Schot, zodat hij in zijn debuutrace niet aan de finish kwam. De race zelf werd overigens gewonnen door zijn teamgenoot Damon Hill.

Een race later in Canada wist Coulthard zijn eerste punten te scoren door vijfde te worden. Gedurende het seizoen pakte hij nog enkele malen punten, waarbij hij in Portugal zelfs als tweede op het podium stond. Uiteindelijk wist de Schot in zijn debuutjaar veertien punten te scoren. Hij werd in 1994 wel enkele keren vervangen door Nigel Mansell. Een jaar later rijdt de Schot wel een volledig seizoen en mede door pech pakte hij pas in Portugal zijn eerste overwinning. Uiteindelijk wist hij met 49 punten derde te worden in het eindstand van het wereldkampioenschap.

Voor het jaar 1996 stapte DC over naar McLaren-Mercedes. Dat team had op dat moment niet een goede auto, maar wel veel potentie. Bij het team kreeg hij Mika Häkkinen als teamgenoot. Coulthard wist met de auto in Monaco toch nog een tweede plaats achter Olivier Panis te behalen. Deze race werd gekenmerkt door vele uitvallers, waardoor er uiteindelijk maar drie coureurs over de finish kwamen.

De auto werd steeds beter en Coulthard won een jaar later dan ook twee races en kende nog enkele podiumfinishes. In 1998 wist de Schot in San Marino op het podium te eindigen en kende nog een zestal tweede plaatsen, terwijl zijn teamgenoot Häkkinen de titel opeiste. De race in Spa-Francorchamps dat jaar was een bijzondere voor DC. Op een regenachtige baan in België ging de race zonder safety car van start. Al op het rechte stuk richting L'Eau Rouge ging het mis. De auto van de Schot maakte contact met de Ferrari van Eddie Irvine, waarna bijna het gehele veld in de spray op de brokstukken inreed. De schade was zo groot dat vier coureurs niet bij de herstart aanwezig konden zijn. Michael Schumacher domineerde de race totdat hij DC op een ronde wilde zetten. De McLaren-coureur ging op de racelijn in de spray van het gas, terwijl ook de Duitser daar reed. Het gevolg was een aanrijding waarbij de Ferrari op drie wielen nog rondreed en de McLaren een achtervleugel verloor. In de pits kwam Schumacher witheet op Coulthard af, die onschuldig zei te zijn, maar in 2003 toch deels schuld bekende. Uiteindelijk reed de Schot de baan weer op en werd zevende op vijf ronden achterstand.

In de jaren daarna won de Schot nog verschillende Grands Prix, waaronder tweemaal zijn thuisrace op Silverstone en de race in Monaco. Naast vele podiumplaatsen en een voor de vierde maal een derde plaats in het kampioenschap in 2000 met 73 punten werd hij dat jaar in Brazilië gediskwalificeerd, omdat zijn voorvleugel zeven millimeter te laag bevonden werd. Op 2 mei van hetzelfde jaar komt Coulthard samen met zijn toenmalige vriendin Heidi Wichlinski en bodyguard Andy Matthews met de schrik vrij bij een vliegtuigcrash. Het vliegtuigje van zijn vriend David Murray crashte op de landingsbaan in Nice, waarbij de piloot en co-piloot het leven lieten.

In 2001 werd Coulthard tweede in het kampioenschap, waarmee hij ruim achter wereldkampioen Schumacher wist te eindigen. De race in Monaco dat jaar was voor hem het meest frustrerend, omdat hij poleposition behaald had, maar door problemen achteraan moest starten. Hij kwam al snel naar voren, maar kwam vast te zitten achter Enrique Bernoldi die de Schot 35 ronden op wist te houden. Uiteindelijk wist DC toch nog vijfde te worden in die race.

Vanaf 2002 ging het wat minder met de prestaties van Coulthard. Hij pakte nog wel enkele overwinningen, waarbij de overwinning in Australië in 2003 de laatste voor hem was. Coulthard kon niet goed omgaan met een minder goed wordende auto, terwijl zijn teamgenoot Kimi Räikkönen er wel snel in bleek te zijn, maar vaak pech kende. Ook DC viel meermalen uit in de jaren die volgden. Eind 2003 werd bekend dat Coulthard in 2005 het veld moest ruimen bij McLaren ten faveure van Juan Pablo Montoya.

Volgende week donderdag volgt deel 2 van de special over David Coulthard

Submitter:  Bron: FOK!sport