Honda sluit terugkeer niet uit

Takeo Fukui, de grote baas van Honda, sluit niet uit dat de autofabrikant uit Japan in de toekomst terug zal keren in de Formule 1. Eerder deze week maakte de renstal bekend te stoppen met deze tak van autosport. Als reden werd de tegenvallende verkoopcijfers genoemd.

"In de toekomst kan er van alles gebeuren, maar nu stoppen we eerst. De denkwijze van Honda over de sport is niet veranderd, maar het personeel dat Formule 1-ervaring heeft, kunnen we nu gebruiken voor zaken op straatauto's, zoals de hybride technologieën waar we mee bezig zijn," liet Fukui in een reactie weten.

"We blijven doorgaan met de MotoGP en IndyCars, maar over andere activiteiten zullen we nog wel nadenken," ging de preses verder. "Ook zal de Grand Prix van Suzuka (het circuit waar Honda eigenaar van is, red.) volgend jaar doorgang vinden, alleen zijn wij er zelf niet bij."

Het zou overigens niet de eerste keer zijn dat Honda zijn rentree in de Formule 1-wereld zou maken. In 1964 begonnen de Japanners met een eigen team, dat vier jaar later weer werd opgeheven. Destijds droeg men de tegenvallende verkoopcijfers als argument aan. Daarnaast speelde de dood van coureur Jo Schlesser ook een rol.

In 1983 keerde Honda terug als motorleverancier van Spirit en stapte een jaar later al over naar Willams. Drie jaar later pakte Nelson Piquet de wereldtitel. Een jaar later kozen de Japanners voor het beëindigen van de samenwerking. In datzelfde begon men met het leveren van motoren aan McLaren. Ook Ayrton Senna koos er in 1988 voor om naar McLaren over te stappen.

Bij McLaren werden in de periode tussen 1988 en 1991 uiteindelijk vier wereldtitels in de wacht gesleept. Senna pakte er drie en Alain Prost schreef één wereldkampioenschap op zijn naam. Na 1992 trok Honda zich wederom uit de Formule 1 terug. Een jaar later startte de Japanners opnieuw een project om met een eigen team terug te keren. In dat jaar was men vooral bezig met testen. Jos Verstappen werd toen als coureur aangewezen. Na de dood van Harvey Postlethwaite stopte ook dit project weer, maar besloot Honda nog wel actief te blijven als leverancier van motoren. In 2000 werkten zij voor BAR en in 2001 en 2002 voor Jordan.

Eind 2005 slaagde Honda erin om BAR volledig in handen te krijgen en sinds 2006 reed men weer met een eigen fabrieksteam mee. Afgelopen vrijdag strandde ook dit project, nadat men bekend maakte de stekker eruit te trekken.