Jaaroverzicht 2007: De spionagezaak

Het belangrijkste nieuws van afgelopen seizoen kwam niet van de baan, maar ontstond in een kopieerwinkel in het Britse Woking, waarvan een medewerker opmerkte dat 780 pagina's aan technische gegevens van Ferrari werden gekopieerd. De man bracht Ferrari op de hoogte, wat een bizar schandaal tot gevolg had.

Hoofdrolspelers in de hele zaak zijn Nigel Stepney, voormalig hoofdmonteur bij Ferrari en Mike Coughlan, hoofdontwerper van McLaren. Stepney had belangrijke gegevens over de nieuwe Ferrari verduisterd en doorgespeeld aan Coughlan. Als Ferrari hier in juni lucht van krijgt, onderneemt het team onmiddellijk juridische stappen tegen Stepney. Zijn huis in Italië wordt doorzocht door de autoriteiten, evenals het Engelse huis van Coughlan. Een week later roept Ferrari de hulp in van de Britse High Court.

Als Ferrari Stepney ontslaat en McLaren Coughlan schorst, onderneemt ook de FIA actie met een officieel onderzoek. In eerste instantie verklaart de FIA dat er geen belangrijke gegevens zijn doorgespeeld naar McLaren, tot woede van Ferrari, maar in september heropent de FIA de zaak omdat zij nieuw bewijsmateriaal heeft ontvangen. Dit blijken e-mails te zijn tussen Fernando Alonso, Pedro de la Rosa en Mike Coughlan, waaruit blijkt dat McLaren wel degelijk gelekte Ferrari-informatie heeft gebruikt. In een tweede hoorzitting wordt McLaren alsnog bestraft voor de zaak. Het team verliest alle constructeurspunten van 2007 en krijgt een recordboete van honderd miljoen dollar. De coureurs zelf blijven buiten schot.

Ondertussen moet Coughlan zich verantwoorden tegenover het hogere gerechtshof in Londen. Hij krijgt de gelegenheid een schriftelijke verklaring op te stellen over zijn rol in de zaak, maar besluit dit achterwege te laten. Ook verschijnt hij niet in Londen, maar gooit het met Ferrari op een akkoordje. Het team trekt haar beschuldigingen in en Coughlan geeft openheid van zaken tegenover de renstal.

Op het moment dat de lucht wat lijkt te klaren, duikt een tweede spionagezaak op. In november kondigt de FIA aan dat ook Renault zich moet verantwoorden voor het bezitten van geheime technische informatie, ditmaal van McLaren. Het team zou meer dan een jaar lang documenten over allerlei onderdelen van de wagen van McLaren hebben ontvangen. Renault wordt niet gestraft door de FIA, maar een beslissing over de legaliteit van de nieuwe auto van McLaren wordt uitgesteld tot februari 2008.

Submitter:  Bron: FOK!sport