Column: De juiste ingrediënten

Al jaren weten we wat er nodig is voor een leuke race. Toch wordt er weinig ondernomen om iedere race zo spectaculair te krijgen als afgelopen zondag. Wat er voor nodig is?

Om te beginnen een lang en breed recht stuk, dat zowel begint als eindigt met een langzame bocht, waar mechanische grip en techniek belangrijker zijn dan aerodynamica. Alleen op die manier kan een moderne Formule 1 auto in het kielzog van zijn voorganger het rechte stuk op komen, en daar proberen er voorbij te slipstreamen. Nog mooier als de bochten aan het begin en eind van het rechte stuk dermate breed zijn, dat er verschillende lijnen doorheen genomen kunnen worden. En zodat er twee auto's naast elkaar doorheen kunnen, zonder dat er één onvermijdelijk naast de baan of tegen de ander op belandt.

Wat ook erg belangrijk is, is dat de baan op de ochtend voor de race volledig wordt schoongespoten met een hogedrukreiniger. Geen fractie rubber mag er op de ideale lijn blijven liggen, geen korrel stof naast de ideale lijn. Alleen op die manier maak je het mogelijk dat de inhalende coureur vrijwel net zo veel grip heeft als de verdedigende, en maak je inhalen mogelijk. Tenslotte moet er naast de baan natuurlijk wel asfalt liggen, en geen gras of grind. Als een mislukte inhaalpoging automatisch resulteert in extreem tijdverlies, een kapotte auto, een spin of zelfs een uitvalbeurt, dan zal geen zinnige coureur ooit een risico nemen.

Over zinnige coureurs gesproken: daar moet je er zo min mogelijk van hebben. In de praktijk is dat lastig – teams willen natuurlijk juist wel zinnige coureurs – maar ze zijn wel essentieel voor het voortbestaan van de sport. Natuurlijk, met rijders als Heidfeld of Wurz kun je soms ook wel plezier hebben. Het zijn sympathieke gasten, je gunt ze een goed resultaat en als je ze dan ook nog in je team hebt wil je graag wat extra managerpunten scoren. Maar voor het echte dijenkletsen of dappere inhaalwerk moet je toch echt bij een ander slag rijders zijn. Manman, wat kan ik lachen om Trulli. Bij het uitrijden van de pits de muur in gaan, uniek en hilarisch. Ik herinner me dat Jos het een keer in 1994 flikte, maar dat was eigenlijk pas bij het terugschakelen voor de eerste bocht. Verder kan ik me alleen een paar rijders tijdens een Grand Prix van Adelaide herinneren, maar die wisten bij het inrijden een muur mee te pakken, niet bij het uitrijden.

Voor spannende momenten heb je echter toch echt andere mannen nodig. Hamilton rijdt zo geweldig dat ik hem nog amper op de baan heb zien vechten voor positie. De aanval van Massa pareerde hij meesterlijk, en z'n starts waren ook goed, maar volgens mij heb ik hem verder nog niemand op de baan voor een positie zien inhalen. Wie hebben we nog in de traditie van Senna, Villeneuve, Montoya? En dan heb ik het niet over snelle rondjes rijden en punten scoren, daarover mag je denken wat je wilt. Nee, dan heb ik het over persoonlijkheden die op en naast de baan de ballen hebben om een spectaculaire race te rijden respectievelijk een gepeperde uitspraak te doen. Natuurlijk, dat gaat gepaard met ongelukken, bluf en de nodige arrogantie. En met leven in de brouwerij! Wie hebben we nu nog in de categorie "never a dull moment"? Sato is de enige die ik zo kan bedenken, en dat zegt wat over de staat van de Formule 1 op het ogenblik.

Wat hebben we verder nog nodig? Meer crashes zoals die van Kubica... snoeihard en met een goede afloop. Dat zijn de beste. Het risico daarvan is echter zo groot dat ik het niet echt voor iedere race aan zou willen bevelen. En meer regenraces natuurlijk. Ik stel voor dat we de Grand Prix van Engeland weer in april houden. Dat werkte goed de vorige keer, ze moeten alleen wel de parkeerplaatsen even asfalteren. De koeien die normaal gesproken in die weilanden staat blijken toch milieuvervuilender te zijn dan het vee aan de andere kant van de wereld, dus daar kan de Formule 1 meteen weer het groene imago mee promoten. De Grand Prix van Duitsland plannen we in oktober, en België... ach, die staat eigenlijk best waar 'ie nu ook staat. Misschien is het installeren van sprinklers wat te veel van het goede, maar je kunt het lot natuurlijk altijd een handje helpen. Wanneer is het regenseizoen in Azië?