Myst Online komt toch weer terug

In een uitgebreide persconferentie via IRC (internet relay chat) is zojuist bekend gemaakt dat Cyan Worlds de rechten van de online adventure Myst Online weer terug in haar bezit heeft. Vorig jaar trok Gametap de stekker uit het project wegens tegenvallende resultaten. Cyan wil het dan ook anders aan gaan pakken.

De focus moet komen te liggen op user generated content. Cyan gaat de tools waarmee zij nieuwe werelden, voorwerpen en puzzels maken vrijgeven zodat eenieder die creatief genoeg is daarmee aan de slag kan. De content zal vervolgens uitgebreid getest en beoordeeld worden en vervolgens toegevoegd aan de al bestaande wereld. Het team van Cyan is niet zeker of dit op termijn een haalbaar concept zal zijn, maar men is bereid om het te proberen. Er zal wel een prijskaartje aan verbonden zijn voor het onderhouden en vernieuwen van de servers. Je moet dan denken aan een dollar of 25 per half jaar.

Cyan Worlds heeft zelf nog maar een man of tien aan ontwikkelaars in dienst. Zij zullen zich dan ook in eerste instantie niet bezig gaan houden met het maken van nieuwe werelden voor Myst Online Restoration Experiment (MORE) zoals het project gedoopt is. Cyan heeft de rechten voorlopig gratis gekregen van Gametap omdat Gametap inzag dat er in de huidige staat niemand iets aan verdient. "They realize that unless something happened (to revive Myst Online), it wasn’t going to live. And if it didn't live, no one would ever get anything out of it." Mocht Cyan er alsnog een winstgevend spel van weten te maken dan zullen ze wel achteraf een (onbekend gebleven) percentage moeten betalen ter compensatie.

De grootste prioriteit voor Cyan ligt nu bij het weer online krijgen van Myst Online zoals deze was op het moment dat GameTap ermee stopte. Zodra dat weer werkt kan er begonnen worden met het vrijgeven van de tools en het creëren van groepen users die iets willen maken. Het is ook mogelijk een bijdrage te leveren door het schrijven van verhalen, het testen van het spel of het leveren van servercapaciteit.

Hoe gebruiksvriendelijk de tools zijn is niet bekend. Er zal in ieder geval gebruik worden gemaakt van 3DS Max Plasma plugins. Gebruikers die lid zijn van de Guild of Writers hebben de beschikking over meer hulpmiddelen. Hoe dit precies gaat werken zal in de loop van de komende weken openbaar gemaakt worden. De complete chatlog van de persconferentie is **hier** na te lezen.