Experimenteel spel verstopt vijanden
Een team van onderzoekers van de McGill University uit Montreal liet proefpersonen een speciaal ontwikkeld computerspel spelen. Met kleine camera's volgden zij de pupillen van de spelende testpersonen. Aan de hand van die bewegingen probeerden zij te voorspellen waar de aandacht van de speler lag. Uit de test waren twee conclusies te trekken. Wie kijkt naar een vast punt in een complex beeld, vindt het daarna moeilijk om de aandacht naar iets nieuws te verleggen. Wie kijkt naar een bewegend voorwerp, concentreert zich op een punt vlak voor het voorwerp.
Deze informatie wordt gebruikt om het spel moeilijker te maken. Zo moesten de spelers vijanden neerschieten terwijl ze vuurballen moesten onwijken. Dit werd aanzienlijk moeilijker op het moment dat de vijanden verstopt waren op plekken waar de speler geen aandacht voor had.
De onderzoekers willen deze kennis gebruiken om commerciële games moeilijker te maken. Dit is heel goed mogelijk als bij de game een camera geleverd word die de pupillen volgt. Verder kan deze informatie ook gebruikt worden voor andere toepassingen. Zo kan de techniek gebruikt worden om ervoor te zorgen dat relevante informatie juist te zien is op het deel van het scherm waar de aandacht van de kijker wel ligt. Dat kan handig zijn bij bijvoorbeeld piloten die informatie aan de binnenkant van hun helm geprojecteerd krijgen.