Civilization in drie dimensies

Gamessite IGN had een uitgebreid interview met senior producer Barry Caudill van Firaxis, de developer die op dit moment druk bezig is met het nieuwste deel in de Civilization serie: Civilization IV.

Civilization IV moet zich op verscheidene manieren gaan onderscheiden van de concurrentie, ten eerste door alles in 3D te doen. Hiervoor maakt de game gebruik van de Gamebryo engine welke we nog kennen van de remake van Sid Meier's Pirates! (ook Firaxis). Het doel is om de wereld tot leven te laten komen, in Civ IV zal men rivieren zien stromen en grondstoffen als vee of olifanten geanimeerd zien. Ook zal je direct kunnen zien welk wonder waar staat doordat deze verschijnen op de wereldkaart.

Een andere grote verandering is culture. Waar culture punten al een rol speelden in het voorgaande deel spelen ze nu een veel grotere rol. Zo zal je je culture vrij hoog moeten houden om ervoor te zorgen dat de grenzen van andere landen niet jouw steden opslokken. Als compensatie hiervoor zullen grenzen wel veel meer uitmaken dan tevoren, in Civ III respecteerde de AI je grenzen absoluut niet, in Civ IV zal een tegenstander of de oorlog moeten verklaren of een verdrag af moeten sluiten om door je territorium te kunnen.

Andere opvallende zaken:
- Legers uit Civ III zijn weg, weer enkel losse units
- Wonder movies zijn terug
- Civ IV zal goede ondersteuning hebben voor modding
- Tech tree hoeft niet meer helemaal, om een volgende tech te halen hoef je enkel te verbinden met de tech, niet alle verbindingen zijn noodzakelijk om te kunnen researchen
- Units kunnen promoveren om ze extra bonussen te geven in bijv. jungle of het verdedigen van een stad
- Religie, als je als eerste de tech die hoort bij een religie uitvindt dan zal een van je steden de heilige stad worden van die religie en kun je beginnen met het uitdragen ervan.
- Geen vaste governments meer, nu losse keuzes in de catagorieën: Government, Legal, Labor, Economy en Religion.

En last but not least, een aantal screenshots: