Details PlayStation 3 chipset bekend

Op de International Solid-State Circuits Conference maakten Sony, IBM en Toshiba enkele details bekend rond de Cell-processor die het hart van de PlayStation 3 moet gaan vormen. De drie bedrijven werken al jaren aan de Cell. De eerste proefproduktie-run moet later dit jaar plaats gaan vinden. De processor zal vervolgens ook zijn weg vinden naar workstation PC's die vooral animatie en grafische toepassingen draaien.

De Cell krijgt een 64-bit IBM Power processor en acht "synergistic processing units" die onafhankelijk en gelijktijdig berekeningen kunnen uitvoeren volgens Jim Kahle van IBM. Media-specifieke instructies zijn "ingebakken" in de core, maar ze worden volgens IBM-engineer Brian Flachs flexibel en slim genoeg om ook nonmedia-tasks uit te voeren. "Het wordt een compromis tussen grafische processor en centrale processor".

De specificaties in het kort:

• De Cell krijgt een 64-bit IBM Power processor en acht "synergistic processing units".

• De eerste versie van de chip zal sneller dan 4GHz lopen. Een precieze snelheid werd niet gegeven. Volgens "de wandelgangen" zou het 4.6 GHz zijn.

• Cell kan 256 miljard berekeningen per seconde aan (256 gigaflops).

• De Cell zal beschikken over 2.5MB on-chip memory. Data van en naar off-chip memory verplaatst zich met snelheden tot 100 gigabytes per second, via XDR en FlexIO interface technologie (onder licentie van Rambus).

• De chip heeft 234 miljoen transistors en is 221 vierkante mm groot.