"Wees vooral niet langer origineel!"

Aldus sprak Tim Schafer op de Design, Innovate, Communicate, Entertain (DICE) beurs in Las Vegas. Tim wie?


Tim Schafer

Schafer is de bedenker van onder andere Full Throttle, Grim Fandango en Psychonauts. Toen Schafer nog bij LucasArts werkte was de beslissing genomen dat er absoluut geen Star Wars spellen zouden worden uitgebracht, alleen originele spellen. En zo kwamen de piraten, motormuizen en tijdreizigers tevoorschijn. LucasArts zette zichzelf op de kaart met innovatieve en orignele games.

Toen LucasArts zich echter steeds meer met de Star Wars-hype ging bezighouden ging ook de originaliteit van de games hard achteruit. Men ging steeds meer geld verdienen aan de licenties en bracht veelal hetzelfde uit. Schafer uitte zijn verontrustingen door te vertellen dat de game-industrie hard op weg is een aanhangels van de film-inudstrie te worden.

"They'll become the equivalent of toothbrushes and tee-shirts to marketing executives. If the games industry doesn't create its own original IP, then we're just a tee-shirt sweat shop for the movie industry."

"Alle games zijn vervulde wensen", legde hij uit. In spellen zoals MechWarrios kan de speler coole dingen doen door een armor-suit aan te trekken. Dit is je character. Of het nu een grote robot is, James Bond of één of ander pak, jij wordt er cool door en kan opeens prachtige dingen.

Is creativiteit dan een risico geworden? "There's no such thing as safe," sprak Schafer. Uiteindelijk gaat het toch om de verkoop, maar bedrijven moeten eens wat minder aan risico-analyse doen. Een bedrijf moet zich vooral concentreren om een steengoede game af te leveren.