Verkoop games stagneert

De Engelse onderzoeksgroep Screen Digest heeft onderzoek gedaan naar de wereldwijde verkoop van games. Na een enorme stijging vorig jaar lijken de verkoopcijfers nu te bevriezen. Volgens het onderzoeksbureau komt dat omdat potentiële kopers de nieuwe generatie consoles in 2005 en 2006 afwachten.

De onderzoekers verwachten wel een stijging in de tweede helft van 2004 door de recente prijsverlagingen van de Xbox en de PlayStation 2 in Europa plus de release van games die het altijd goed doen zoals Grand Theft Auto San Andreas, Halo 2 en Doom 3. Toch zullen de resultaten over het hele jaar tegenvallen ten opzichte van 2003, zo verwacht Screen Digest.

Volgens Screen Digest was die terugloop niet onverwacht omdat dit altijd gebeurt een jaar of drie na de release van een console. "2003 was een topjaar. Maar de afvlakking naar stabiele groei in 2004 is een positieve ontwikkeling. Er zijn gedurende deze cyclus veel meer consoles verkocht dan in de vorige," aldus Ben Keen, directeur van Screen Digest. In het jaarlijkse rapport van Screen Digest worden zowel spellen voor de PC als consolespellen voor bijvoorbeeld PlayStation 2, Xbox en GameCube meegenomen, alsmede "edutainment" titels (een combinatie van game en educatieve software).

De wereldwijde toename van de verkoop van games in 2003 was met name in Europa goed te merken, en dan vooral in Groot-Brittannië. De Britse video game markt is de op-twee-na grootste markt in de wereld, na de Verenigde Staten en Japan. De markt in Groot-Brittannië steeg in 2003 bijna 20 procent, de markt in geheel West-Europa met 21 procent. Screen Digest voorspelde tenslotte nog dat de wereldwijde verkopen met zo'n zestien procent zullen toenemen tot 2007.