F1: Uitslag GP China

Lewis Hamilton heeft de Grand Prix van China op zijn naam geschreven. Concurrent Felipe Massa werd tweede, de andere Ferrari-rijder Kimi Räikkönen werd derde na Massa makkelijk voorbij te hebben laten gaan in de laatste ronden.

Nog voor de kwalificatie gisteren blies Mark Webber al zijn motor op en kreeg tien plaatsen straf, waardoor hij niet als zesde maar als zestiende moest starten. Nick Heidfeld moest vanwege het hinderen van David Coulthard in Q1 drie plaatsen terug en hij startte van plaats tien in plaats van zeven. Vorig jaar beleefde Lewis Hamilton hier zijn Waterloo vond toen hij de titel vergooide in de grindbak bij de ingang van de pits.

Het weer dit jaar was redelijk, met 30°C aan buitentemperatuur en 28°C op de baan is het aan de koele kant, maar regen is niet waarschijnlijk. Hamilton is de enige coureur die hier vandaag kampioen kon worden, hij stond vijf punten voor op Felipe Massa en twaalf punten op Robert Kubica. De Brit startte van poleposition.

De start verliep probleemloos, iedereen was netjes weg en goed de eerste bochten door. Fernando Alonso drong van de vijfde plaats al aan bij Heikki Kovalainen en ging er voorbij. Jarno Trulli's Toyota stond al naast de baan in de eerste ronde en hij moest terug naar de pit voor een nieuwe neus. Sébastien Bourdais - die Trulli geraakt had - had de slechtste start gemaakt: van de achtste plaats terug naar de achttiende. Er werd wel regen verwacht binnen het half uur, zo kreeg Kubica te horen op de boardradio.

Trulli was de eerste uitvaller van de dag, zijn problemen konden niet opgelost worden met een nieuwe neus. Bourdais daarentegen was bezig aan een inhaalrace, Adrian Sutil was het eerste slachtoffer in de hairpin, Giancarlo Fisichella lag nog achter hem. Kimi Räikkönen had een goede race pace, Kovalainen echter had waarschijnlijk nog problemen van de rokende remmen voor de start.

David Coulthard verremde zich in de hairpin om Nelson Piquet jr. in te halen, maar het lukt hem toch. De snelste ronde was afwisselend voor Räikkönen en Hamilton, die ontliepen elkaar in rondetijd niet veel. De eerste reguliere pitstop was voor Massa, en het was een lange stop. Fernando Alonso stopte meteen ook en tankte voor een voorspelde 24 ronden. De reeks pitstops was echt op gang, Hamilton en Räikkönen waren de toppers die naast Webber en Rosberg ook pitten.

Sutil verliet de baan met rook uit zijn wagen en hij was de tweede uitvaller. Kovalainen reed aan kop nu en leek geen problemen meer te hebben. Toch maakte hij in ronde 18 zijn pitstop, tegelijk met Sebastian Vettel en Nick Heidfeld. Allen bleven op de hardere band. De twee voorsten - Hamilton en Räikkönen - ontliepen elkaar wat rondetijden niet veel. Wie nog wel snel onderweg was, was de Pool Kubica maar hij moest nog stoppen. Jenson Button en Bourdais deden het ook daadwerkelijk.

Kubica maakte in ronde 25 ook zijn waarschijnlijk enige stop. Timo Glock en Kazuki Nakajima moesten ook nog pitten. De Japanner zette wel zijn snelste tijden neer, wat kwam doordat hij lichter was. Hij reed echter op de zachte compound, daarom kwam hij in ronde 31 zijn enige pitstop. Op de baan waren erg weinig gevechten, heel anders dan vorige week. Webber was de eerste coureur die zijn tweede stop maakte.

Kovalainen kreeg een lekke band - waarvan het loopvalk erbij bungelde - in ronde 35 en moest een onvrijwillige pitstop moest maken. Het was nog even de vraag of hij de pit zou halen, maar het werd meteen een reguliere stop waarmee hij de wedstrijd uit kon rijden. Ook Ferrari stond buiten voor de pitstops, en Massa maakte zijn laatste stop. Hamilton en Räikkönen kwamen een ronde later binnen, maar de Fin stond twee seconden langer stil dan de Brit, waardoor die zijn voorsprong weer wat verder vergrootte.

De Pool Kubica moest toch nog een keer binnenkomen om naar de andere bandencompound te gaan, en dat was in dit geval naar de zachtere onder de BMW. Kubica had bij zijn stop in ronde 25 geen voorbanden gewisseld. En meer rijders maakten hun tweede stop. Kovalainen moest alsnog opgeven en reed vooruit de pitbox in. Dat betekent dat het team een nieuwe motor in de McLaren van de Fin mag hangen.

Massa had ondertussen vrij baan gekregen van zijn teamgenoot Räikkönen waardoor de Braziliaan op de tweede plek lag. Dat scheelde wel twee punten voor het kampioenschap. Daarmee werd de race gewonnen door Hamilton en Massa en Räikkönen volgden op achterstand. Alonso deed weer goede zaken voor Renault door vierde te worden, gevolgd door de beide BMW-coureurs Heidfeld en Kubica.

Voor meer sportnieuws kijk je op FOK!sport!