Oplages betaalde dagbladen gedaald

De oplages van de betaalde landelijke dagbladen zijn in 2007 verder gedaald. In totaal rolden vorig jaar bijna 80.000 landelijke dagbladen minder van de persen dan in 2006.

De gratis landelijke kranten stegen juist in oplage. Dat bleek vandaag uit de jaarcijfers van het onderzoeksinstituut HOI.

De grootste daler onder de landelijke kranten was het AD, met een oplage van 479.122 tegenover 524.974 een jaar eerder. Ook De Telegraaf en de Volkskrant daalden fors. De oplages van die kranten lagen vorig jaar respectievelijk 10.979 en 11.917 exemplaren lager dan in 2006. NRC Handelsblad verloor 9.926 stuks. Winst was er voor De Telegraaf op Zondag (5.274 stuks), Het Financieele Dagblad (4022), Trouw (790) en Het Parool (574).

De gratis kranten boekten vorig jaar stijgingen. De oplage van Metro steeg met 51.264 exemplaren naar een totaal van 516.488 stuks per dag. Daarmee is Metro het grootste gratis dagblad van Nederland en de grootste stijger. Sp!ts steeg van 401.553 naar 421.858.