Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) wil een herhalingstoets invoeren voor jonge automobilisten. Zodra de jongeren ervaring hebben opgedaan in het verkeer zouden ze weer een keer met een examinator op pad moeten. "Op die manier kunnen we fouten en slechte rijgewoonten corrigeren", aldus directeur Meijer van het CBR.
Uit de statistieken blijkt dat jongeren goed zijn voor zo'n 22 procent van de doden en gewonden in het verkeer. Een dergelijke herhalingstoets zou dat moeten verminderen. Jongeren die niet goed rijden tijdens de toets zullen hun rijbewijs overigens niet kwijtraken. De toets wordt alleen gebruikt als adviserend hulpmiddel. Het CBR wil de toets wel verplicht stellen. De regering zal het CBR-advies naar alle waarschijnlijkheid overnemen.
Help ons; deel dit item als je het leuk vond
Heb je een leuk of interessant bericht gevonden dat je graag op FOK! terug ziet? Tip ons dan via de submit!
Op woensdag 28 december 2005 20:09 schreef bees het volgende:
[..]
2. Belangrijk regels i.v.m. de autosnelweg.
a. Snelheid:
- De minimumsnelheid is 70 km/uur. . Deze minimumsnelheid geldt natuurlijk niet bij dichte mist, zware regen, zeer druk verkeer... . Deze minimumsnelheid geldt ook niet wanneer een defect voertuig gesleept wordt (max.25 km/uur). - De maximumsnelheid is 120 km/uur.
Kijk eens goed naar de link die je geeft, het is een .BE!
Belgische wetgeving is niet gelijk aan Nederlandse wetgeving foto
Anyway, er is geen minimumsnelheid voor de Nederlandse autosnelwegen. Het is enkel verboden om er te rijden met een voertuig dat niet tenminste 60km/u aankan, maar dan kan je alsnog beboet worden wegens gevaarlijk rijgedrag..
Je refereert aan een Belgische site. In Nederland bestaat inderdaad geen minimumsnelheid op de autosnelweg. In artikel 42 van de wegenverkeerswet staat: "Het gebruik van de autosnelweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 60 km per uur mag en kan worden gereden."
Uiteraard zul je met gevaarlijke snelheidsverschillen (langzamer dan 70 km/u in de praktijk) door de politie wel beboet worden wegens gevaarlijk rijgedrag.
Relatief meer jongeren in dat percentage??? Ja dat kan wel zijn hoor maar als je 2 groepen automobiliste maakt he, de "ouderen" en de jongeren dus. Dan zijn de percentages dus 78-22. Dus ik zou de oorzaak zeer zeker ook ergens anders zoeken. Er is nooit 1 partij die de schuldige is. 100% is het percentage aan ongelukken (logisch). Daarvan is 22% (de jongeren) het slachtoffer/schuldige bij ongelukken. Die andere 78% (de ouderen), welke categorie mensen vallen daar onder dan???
Laten ze de ouderen AUB ook een test afleggen! Die rijden meestal (niet allemaal hoor ) te langzaam waardoor er juist meer ingehaald wordt en meer kans op ongelukken bestaat! fotofoto
Vb: je mag ergens 100 km rijden ze gewoon doodleuk 60 of 70. :S
Op woensdag 28 december 2005 19:03 schreef rick_e2 het volgende: wat een onzin gelul gewoon, dan doe je die domme toets, waarvoor je zeker weer 70 eruo moet neerleggen, gedraag je je of anders en hebben ze geen commentaar, of je rijd lekekr overal 140, zeggen ze eeuuhh je rijd gevaarlijk, maar je rijbewijs mag je wel houden, geeft ze een dikke vinger en je gaat weer weg, wat is nou het nut? :S en what about de ouderen? iemand van 40 leert veel minder snel autorijden als iemand van 19 ( geloof me ik praat uit ervaring, zat bij een 40-jarige leerling in de auto, wist na 20 lessen "z'n 3" nog niet te vinden op de f**king snelweg vanaf de oprit, ik piste bijna in me broek rijden die dan wel veilig nadat ze hun rb hebben gehaald? ronduit discriminatie, laten ze liever kijken naar de ervaring, ik zit na een 9 maanden me rijbewijs al bijna 15.000 km op de weg, en heb op een klein ongelukje toen ik 1 maand me rijbewijs had na, nog nix gehad( gelukkig), als iemand van 40 ze rijbewijs haalt en in 2 jaar nog nouwelijks op de weg zit, hoeft die dan die test ook niet te doen? foto bah ik kots op t cbr foto
Jeetje man.. Je bent echt pissed! De boosheid straalt er vanaf! Ik heb al 10 jaar mijn rijbewijs, rond de 120.000 kilometer gereden en nog geen enkel ongeluk gehad. Aangezien ik zelf ook veel op mijn motor en fiets rij zie ik vaak ook de andere kant. Veel automobilisten nemen simpelweg niet de moeite om even over hun schouder te kijken of geven geen richting aan. Dit zijn zaken die een routine moeten zijn. Mede hierom zou, mijn inziens, er een tweejaarlijkse test moeten komen. Hierbij zou gewoon een stukje gereden moeten worden en een uitleg van de nieuwe regels door de examinator (er komen jaarlijks nieuwe zaken bij). En doe ook gelijk een oogcontrole. Dit zou moeten gelden voor alle bestuurders en niet alleen voor jong of oud. En iemand die normaal zijn richtingsaanwijzer niet gebruikt valt ook hier door de mand aangezien de routine er niet in zit en hij/zij het absoluut één of twee keer vergeet tijdens de rit. En.. ja... Dit mag best 70 euro kosten (de prijs van één volle tank)! Wel vind ik dat de verzekeringspremie hierdoor wel wat omlaag mag, want het wordt absoluut veiliger in NL.
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
Op woensdag 28 december 2005 20:13 schreef LSDsmurf het volgende:
[..]
Kijk eens goed naar de link die je geeft, het is een .BE!
Belgische wetgeving is niet gelijk aan Nederlandse wetgeving foto
Anyway, er is geen minimumsnelheid voor de Nederlandse autosnelwegen. Het is enkel verboden om er te rijden met een voertuig dat niet tenminste 60km/u aankan, maar dan kan je alsnog beboet worden wegens gevaarlijk rijgedrag..
Op woensdag 28 december 2005 20:05 schreef tzalniet het volgende:
[..]
Jij mag ook herexamen doen. Op een autosnelweg mogen alleen motorvoertuigen rijden die ten minste 60 km/u kunnen en mogen rijden. Voor autowegen ligt deze minimumsnelheid op 40 km/u (ja ja levensgevaarlijk)
Gefeliciteerd, je hebt artikel 42 van het RVV 1990 gevonden! Inderdaad mag je op een autosnelweg alleen met voertuigen die minimaal 60 kunnen en mogen rijden. Voor autowegen moet je voertuig overigens minimaal 50 kunnen en mogen rijden, niet 40. Echter, dit zegt alleen maar met welke voertuigen je op deze wegen mag; het zijn geen minimumsnelheden die daar ook gereden moeten worden. Er is namelijk geen minimumsnelheid op de snelweg (geloof je me niet, geef dan maar een link naar de wet of regel die een minimumsnelheid opgeeft. Tip: wetten.overheid.nl). Uiteraard kan je wel een bekeuring krijgen van oom agent als je het overige verkeer in gevaar brengt of hindert (artikel 5) door te langzaam te rijden, maar een vast minimum is er niet.
quote:
Op woensdag 28 december 2005 20:09 schreef bees het volgende:
[..]
2. Belangrijk regels i.v.m. de autosnelweg.
a. Snelheid:
- De minimumsnelheid is 70 km/uur. . Deze minimumsnelheid geldt natuurlijk niet bij dichte mist, zware regen, zeer druk verkeer... . Deze minimumsnelheid geldt ook niet wanneer een defect voertuig gesleept wordt (max.25 km/uur). - De maximumsnelheid is 120 km/uur.
Op woensdag 28 december 2005 20:45 schreef dahei het volgende:
[..]
Jeetje man.. Je bent echt pissed! De boosheid straalt er vanaf! Ik heb al 10 jaar mijn rijbewijs, rond de 120.000 kilometer gereden en nog geen enkel ongeluk gehad. Aangezien ik zelf ook veel op mijn motor en fiets rij zie ik vaak ook de andere kant. Veel automobilisten nemen simpelweg niet de moeite om even over hun schouder te kijken of geven geen richting aan. Dit zijn zaken die een routine moeten zijn. Mede hierom zou, mijn inziens, er een tweejaarlijkse test moeten komen. Hierbij zou gewoon een stukje gereden moeten worden en een uitleg van de nieuwe regels door de examinator (er komen jaarlijks nieuwe zaken bij). En doe ook gelijk een oogcontrole. Dit zou moeten gelden voor alle bestuurders en niet alleen voor jong of oud. En iemand die normaal zijn richtingsaanwijzer niet gebruikt valt ook hier door de mand aangezien de routine er niet in zit en hij/zij het absoluut één of twee keer vergeet tijdens de rit. En.. ja... Dit mag best 70 euro kosten (de prijs van één volle tank)! Wel vind ik dat de verzekeringspremie hierdoor wel wat omlaag mag, want het wordt absoluut veiliger in NL.
nee gewoon chagerijnig foto maar komop we leggen al zoveel geld neer voor dat papiertje, je moet op dat examen in een half uur laten zien dat je wel kan rijden, haal je na alle zenuwen dat papiertje eindelijk, mag je nog zo'n test gaan doen, simpelweg om geld af te troggelen, veiliger? daar zorgen de flitspalen toch ookal voor?:Y) beetje dubbelop toch fotofoto als je het veiliger wilt maken dan zet je gewoon overal waar een verkeersslachtoffer valt een silouet neer op de grond, net als in frankrijk, daar schrikken mensen wel van, dan zullen ze hun voet wel van het pedaal halen ( ja van jeremy clarksson gejat foto )
Volgens mij is hier de helft van de commentatoren niet eens oud genoeg om auto te rijden, laat staan ook daadwerkelijk een rijbewijs hebben foto
Bij het CBR zijn zeker wat 'mierenneukers', maar ook zijn er een boel eerlijke examinatoren... Ook ik ben niet in één keer geslaagd, dus het is niet zo dat ik blij ben met het CBR ofzo... foto
Deze test zou er inderdaad moeten komen, gewoon eens per tien jaar ofzo, voor IEDERE automobilist... Want vaak kom ik bestuurders van 35-50 jaar tegen die echt krankzinnig gedrag vertonen in hun leasebak... Oude mensen moet je lekker in hun waarde laten, ook mij irriteren ze regelmatig, maar wees blij dat ze buiten komen! Mijn opa en oma zouden wegkwijnen zonder de auto, dan rijden ze maar iets minder hard...
Men zou is wat toleranter kunnen worden tegenover elkaar, zou een hoop ongelukken voorkomen op de weg...
Wat als je nu een baan hebt waarvoor je laten we zeggen 1 uur moet reizen en geen openbaar vervoer voor is, stel je rijd altijd netjes en zakt alsnog dan. Dan mag je niet meer autorijden en nog erger je raakt je baan kwijt je inkomsten en dan krijgen we nog meer werklozen, en als klap op de vuurpijl moeten die dan veel geld gaan betalen om weer te mogen kunnen rijden en als de situatie is zoals ik beschrijf, dan houd ik mijn hart vast.
Op woensdag 28 december 2005 18:44 schreef Kamphuys het volgende:
[..]
8% is jongere, veroorzaken dus vooral relatief gezien veel te veel ongelukken
Ik vraag me nu af, of je het niet per kilometer moet bekijken in plaats van per persoon. Zouden jongeren niet meer kilometers rijden (en dus meer ongelukken krijgen), ten opzichte van andere mensen?
Kan niet anders zeggen dan: ENORM GOED PLAN !!! Moet ik ook zeggen dat iedereen van mijn om de 5/7.5/10 jaar ene herhalingscursus moet doen. Ik weet dat dat weer geld kost en alles, maar het gaat om veiligheid hier, en er zijn wat mensen die leip rijden, dat is niet normaal, geen richting aangeven en niet kijken en gewoon gaan en afsnijden, belachelijk. Zo'n cursus is niet 100% omdat men dan opperbest probeert te rijden, maar dan nog.
Op woensdag 28 december 2005 20:05 schreef tzalniet het volgende:
[..]
Jij mag ook herexamen doen. Op een autosnelweg mogen alleen motorvoertuigen rijden die ten minste 60 km/u kunnen en mogen rijden. Voor autowegen ligt deze minimumsnelheid op 40 km/u (ja ja levensgevaarlijk)
Er zijn regels welke voertuigen op een autosnelweg mogen rijden, maar er bestaat in Nederland geen minimumsnelheid op autosnelwegen. Een verplichte minimale snelheid is ook niet erg praktisch in een land vol files.
Sommige reacties zijn echt te gek voor woorden. Dit is alleen maar bedoeld voor de veiligheid. Op dit moment moet toch iedereen al wel iemand kennen die jong door een verkeersongeval om het leven gekomen is. Zelf ben ik 28 en ken ik al 4 mensen die voor hun 27e omgekomen zijn door een auto ongeluk. Diep triest. En nog steeds wordt scheuren en 'vlot' rijden gezien als cool en stoer. Op een dag zullen ze ook jullie (of een vriend) van een boom af moeten schrapen.
Op deze site vind je een aantal foto's van de politie na een ongeluk:
Pas op als je onder schokkend 18+ gaat kijken. Dit zijn erg schokkende beelden. Maar maken mijn punt wel duidelijk.
Het feit dat je die site als voorbeeld pakt zegt genoeg over het niveau van jou,
Alsnog gaat het niet om de verkeersveiligheid, het hoofttpunt is dat er weer legaal geld van mensen afgetroggeld kan worden, dat er 1 minder ongeluk gebeurd is voor de overheid slechts bijzaak.
Mocht het echter gratis gaan worden, wat ik uberhaupt betwijfel, dan is het geen slecht idee.
Op woensdag 28 december 2005 18:43 schreef babba het volgende: Compleet nutteloos als je het mij vraagt, waarvoor dient het rijexamen dan foto
Gelukkig wordt het niet aan jou gevraagd. "Compleet nutteloos" betekent dat het geen enkele winst oplevert. De winst zit 'm, zoals gezegd, in een lager aantal verkeersdoden en -ongevallen. De stelling dat jongeren die net hun rijbewijs hebben, vaak onverantwoord weggedrag vertonen doordat ze denken king of the road te zijn, is niet uit de lucht gegrepen. En als 95 procent van de jongeren zegt dat zij die ongevallen niet veroorzaken, dan blijft er dus vijf procent over. Het is een verhaal van gemiddelden en niet van individuele analyses. Ik vind het wel een goed plan, als het inderdaad maar niet te duur wordt. Gewoon een kwartiertje rijden en daarna een verslag krijgen van hoe je rijgedrag in elkaar steekt, wat de goede en foute kanten ervan zijn en hoe dit kan worden verbeterd, inclusief een beoordeling van je rijkunsten ten opzichte van gemiddelden.
Prima idee, hoewel ik pas 3 maanden mijn rijbewijs heb. Financieel is er nog een probleem, maar ik vind het prima als je tussentijds wordt geëxamineerd. Maar laat ze dan meteen alle opa's oma's en zondagsrijders ook examineren!!! foto
If it has a grass wicket, play cricket! (Nee, dit slaat niet op het spelletje!) Lullo scrotum ejaculatio est. Hattrick: Ladderzatsquad (208243)
Altijd weer die jongeren he... want de "ouderen" gaan nooit plotseling stil staan op de snelweg, halen rare acties uit en ga zo maar door. Die test moet gewoon voor iedereen komen en niet alleen voor de jongeren, en als de overheid betaald kunnen we eindelijk eens iets goeds terug zien van onze belastingcenten, maar dat zal wel niet.
Het idee zelf is wel goed vind ik. Gewoon 1 keer in de zoveel tijd een (gratis) opfris cursus om asociaal en gevaarlijk weggedrag te corrigeren, maar dan niet alleen voor de jongeren maar voor iedereen.
De laatste tijd zit ons dochtertje in de nee-fase. Ze wil niet meer hebben dat ik haar naar bed breng. Twintig jaar terug was dat nooit een probleem.
Een herexamen is natuurlijk de verkeerde manier om fouten en slechte gewoonten te corrigeren. Dat is namelijk maar een moment opname. Waarom sluipen die fouten er in? Omdat er geen politie op de weg is!! Nergens te zien (ja, met een camera achter de struiken). Als de politie nu eens wat meer op de weg zat en actief controlleerde (net zoals in Engeland e.d.) is de pakkans veel groter en kan er via het puntensysteem eerder ingegrepen worden.
Op donderdag 29 december 2005 11:23 schreef microkid het volgende: Een herexamen is natuurlijk de verkeerde manier om fouten en slechte gewoonten te corrigeren. Dat is namelijk maar een moment opname. Waarom sluipen die fouten er in? Omdat er geen politie op de weg is!! Nergens te zien (ja, met een camera achter de struiken). Als de politie nu eens wat meer op de weg zat en actief controlleerde (net zoals in Engeland e.d.) is de pakkans veel groter en kan er via het puntensysteem eerder ingegrepen worden.
Ja ho eens, dat betekend dat ze [de politie] echt moeten gaan werken voor hun geld, daar gaat hun krantje, thermoskan koffie, kop soep en benen op dashbord leventje...
De laatste tijd zit ons dochtertje in de nee-fase. Ze wil niet meer hebben dat ik haar naar bed breng. Twintig jaar terug was dat nooit een probleem.
Net alsof mensen door 1 toets hun leven gaan beteren... Iemand die waardeloos rijdt zal voor deze ene keer zijn best doen maar daarna toch weer zijn eigen gang gaan. Totaal zinloze actie dit, pure geldklopperij. Ik was blij van dat graf CBR af te zijn... foto
Op woensdag 28 december 2005 22:44 schreef Eindewege het volgende:
[..]
Ik vraag me nu af, of je het niet per kilometer moet bekijken in plaats van per persoon. Zouden jongeren niet meer kilometers rijden (en dus meer ongelukken krijgen), ten opzichte van andere mensen?
Daar zit zeker wat in ja. Van de mensen bovende zeventig zullen toch relatief minder mensen achter het stuur zitten (en minder kilometers maken!) dan van de mensen onder de dertig. Dat geeft ook een vertekend beeld en dan lijkt het alsof jongeren een groter gevaar zijn in het verkeer. Of wat dacht je van de combi alcohol + verkeer? Ik neem aan dat er wel vast te stellen is in hoeveel procent van de gevallen er bij een ongeluk alcohol in het spel is (of andere middelen die het rijgedrag negatief beinvloeden). Je kunt wel zeggen "jongeren zijn goed voor 22% van de doden en gewonden in het verkeer", maar zijn dat de jongeren die broodnuchter (en uitgerust) achter het stuur gaan zitten, of zijn dat de jongeren die op zaterdag uitgaan en na afloop de minst dronkene Bob laten spelen? Die laatste groep zul je er niet uitpikken met zo'n herhalingstest want wie zou nu zo'n test afleggen nadat ie al de nodige biertjes gehad heeft? Dan kun je beter de betrapte dronken automobilisten harder aanpakken en eerder een rijontzegging geven.
12-5-03 -- Beroepslieverd en amateurkreng -- 29-5-2003 -- 14-11-2003
22% is wel veel, aangezien daarmee bestuurders tussen de 18 en 24 jaar worden bedoeld. (goed voor 5% van de bevolking). Wat wel opvallend is, is dat juist in die groep het percentage automobilisten die met meer dan 0,5 promille alcohol rijden weer lager is dan het gemiddelde...
Ik vermoed dat veel (zware) ongevallen gebeuren in de weekeinden. Na het stappen of bij hard rijden 's nachts. En wie rijden er dan meer? Juist. Jongeren. Blijf dit soort statistiekjes moeilijk vinden, maar ik erger me zelf ook aan de sjonnies in auto's die uit elkaar vallen van ellende die dan vooral wel -met hun hakken-over-de-sloot-apk- zo hard mogelijk moeten.
Ben zelf 23, maar heb nooit de behoefte gehad om vreselijk te racen of idiote dingen uit te halen in de auto... Komt dat door veel moeten rijden, waardoor de lol eraf gaat, of ben ik heel raar zo zonder racedrang op de openbare weg?
Ben je blij dat je eidnelijk alleen mag rijden na 5 keer afgereden te hebben. Zit er binnenkort weer een instructeur naast. Ja dag!! Wel met mijn auto dan foto
Op donderdag 29 december 2005 14:40 schreef ToMaSZ het volgende: 22% is wel veel, aangezien daarmee bestuurders tussen de 18 en 24 jaar worden bedoeld. (goed voor 5% van de bevolking). Wat wel opvallend is, is dat juist in die groep het percentage automobilisten die met meer dan 0,5 promille alcohol rijden weer lager is dan het gemiddelde...
Ik vermoed dat veel (zware) ongevallen gebeuren in de weekeinden. Na het stappen of bij hard rijden 's nachts. En wie rijden er dan meer? Juist. Jongeren. Blijf dit soort statistiekjes moeilijk vinden, maar ik erger me zelf ook aan de sjonnies in auto's die uit elkaar vallen van ellende die dan vooral wel -met hun hakken-over-de-sloot-apk- zo hard mogelijk moeten.
Ben zelf 23, maar heb nooit de behoefte gehad om vreselijk te racen of idiote dingen uit te halen in de auto... Komt dat door veel moeten rijden, waardoor de lol eraf gaat, of ben ik heel raar zo zonder racedrang op de openbare weg?
Het zou beter zijn om al die Sjonnies hun GTi, GSi of andere i-tjes af te pakken en ze tot hun 25e in hooguit een 1100 te laten rijden. Een systeem zoals in het motorrijden. Nu mag je op je 18e al rijden in auto's die makkelijk de 200 halen. Idioot. foto Maar daar wil men juist niets aan doen. Autohandel he. foto
In de meeste gevallen rijden mensen bewust hard en is het gewoon een keuze. In enkele gevallen rijdt iemand onbewust gevaarlijk, en daarom is het juist voor die groep geen slecht idee, mits het geen geld kost en het rijbewijs niet ingenomen kan worden. Overigens moet iedereen dan zon opfrisexamen doen en niet alleen jongeren, want hoe vaak drukken de bejaarden het gaspedaal ipv het rempedaal wel niet in.
Belgische wetgeving is niet gelijk aan Nederlandse wetgeving foto
Anyway, er is geen minimumsnelheid voor de Nederlandse autosnelwegen. Het is enkel verboden om er te rijden met een voertuig dat niet tenminste 60km/u aankan, maar dan kan je alsnog beboet worden wegens gevaarlijk rijgedrag..
"Het gebruik van de autosnelweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 60 km per uur mag en kan worden gereden."
Uiteraard zul je met gevaarlijke snelheidsverschillen (langzamer dan 70 km/u in de praktijk) door de politie wel beboet worden wegens gevaarlijk rijgedrag.
Die rijden meestal (niet allemaal hoor ) te langzaam waardoor er juist meer ingehaald wordt en meer kans op ongelukken bestaat!
fotofoto
Vb: je mag ergens 100 km rijden ze gewoon doodleuk 60 of 70. :S
Ik heb al 10 jaar mijn rijbewijs, rond de 120.000 kilometer gereden en nog geen enkel ongeluk gehad. Aangezien ik zelf ook veel op mijn motor en fiets rij zie ik vaak ook de andere kant. Veel automobilisten nemen simpelweg niet de moeite om even over hun schouder te kijken of geven geen richting aan. Dit zijn zaken die een routine moeten zijn.
Mede hierom zou, mijn inziens, er een tweejaarlijkse test moeten komen. Hierbij zou gewoon een stukje gereden moeten worden en een uitleg van de nieuwe regels door de examinator (er komen jaarlijks nieuwe zaken bij). En doe ook gelijk een oogcontrole. Dit zou moeten gelden voor alle bestuurders en niet alleen voor jong of oud. En iemand die normaal zijn richtingsaanwijzer niet gebruikt valt ook hier door de mand aangezien de routine er niet in zit en hij/zij het absoluut één of twee keer vergeet tijdens de rit. En.. ja... Dit mag best 70 euro kosten (de prijs van één volle tank)! Wel vind ik dat de verzekeringspremie hierdoor wel wat omlaag mag, want het wordt absoluut veiliger in NL.
mijn fout.
Het lijkt er nu op dat iemand van 40 die pas zijn rijbewijs heeft gehaald deze test niet hoeft te doen?
[edit] Mijn fout: ik had nog niet gezien dat hier op page 2 al op gewezen werd...
als je het veiliger wilt maken dan zet je gewoon overal waar een verkeersslachtoffer valt een silouet neer op de grond, net als in frankrijk, daar schrikken mensen wel van, dan zullen ze hun voet wel van het pedaal halen ( ja van jeremy clarksson gejat foto )
Bij het CBR zijn zeker wat 'mierenneukers', maar ook zijn er een boel eerlijke examinatoren... Ook ik ben niet in één keer geslaagd, dus het is niet zo dat ik blij ben met het CBR ofzo... foto
Deze test zou er inderdaad moeten komen, gewoon eens per tien jaar ofzo, voor IEDERE automobilist... Want vaak kom ik bestuurders van 35-50 jaar tegen die echt krankzinnig gedrag vertonen in hun leasebak...
Oude mensen moet je lekker in hun waarde laten, ook mij irriteren ze regelmatig, maar wees blij dat ze buiten komen! Mijn opa en oma zouden wegkwijnen zonder de auto, dan rijden ze maar iets minder hard...
Men zou is wat toleranter kunnen worden tegenover elkaar, zou een hoop ongelukken voorkomen op de weg...
Heb jij je rijbewijs wel?
Het cbr is me toch een corupte organisatie! fotofoto
wanneer komt er onderzoek naar deze praktijken!??!!??!! foto
teknival! muhahaaa
pm block :,-)
Dit kost me dan niet alleen misschien geld voor dat extra examen, maar ook nog een werkdag, waar kan ik dat declareren?
Als het gratis is en iedereen er vrijwillig aan mee kan doen, prima! Aangezien het alleen een advies is, zou het raar zijn om het te verplichten.
Word tijd dat er eens wat aan gedaan word met dat CBR, randdebielen daar.... foto
Moet ik ook zeggen dat iedereen van mijn om de 5/7.5/10 jaar ene herhalingscursus moet doen.
Ik weet dat dat weer geld kost en alles, maar het gaat om veiligheid hier, en er zijn wat mensen die leip rijden, dat is niet normaal, geen richting aangeven en niet kijken en gewoon gaan en afsnijden, belachelijk.
Zo'n cursus is niet 100% omdat men dan opperbest probeert te rijden, maar dan nog.
Op deze site vind je een aantal foto's van de politie na een ongeluk:
http://www.scheurijzer.nl/
Pas op als je onder schokkend 18+ gaat kijken. Dit zijn erg schokkende beelden. Maar maken mijn punt wel duidelijk.
maar ik weet zeker dat pseudo wetenschappers ongelijk hebben.
Alsnog gaat het niet om de verkeersveiligheid, het hoofttpunt is dat er weer legaal geld van mensen afgetroggeld kan worden, dat er 1 minder ongeluk gebeurd is voor de overheid slechts bijzaak.
Mocht het echter gratis gaan worden, wat ik uberhaupt betwijfel, dan is het geen slecht idee.
Ik vind het wel een goed plan, als het inderdaad maar niet te duur wordt. Gewoon een kwartiertje rijden en daarna een verslag krijgen van hoe je rijgedrag in elkaar steekt, wat de goede en foute kanten ervan zijn en hoe dit kan worden verbeterd, inclusief een beoordeling van je rijkunsten ten opzichte van gemiddelden.
Maar laat ze dan meteen alle opa's oma's en zondagsrijders ook examineren!!! foto
Lullo scrotum ejaculatio est.
Hattrick: Ladderzatsquad (208243)
Per jaar komen ongeveer tweehonderd jongeren om in het verkeer en raken er achthonderd ernstig gewond.
Bron: AD
Lijkt mij duidelijk wie er een gevaar op de weg is.
foto
Het idee zelf is wel goed vind ik. Gewoon 1 keer in de zoveel tijd een (gratis) opfris cursus om asociaal en gevaarlijk weggedrag te corrigeren, maar dan niet alleen voor de jongeren maar voor iedereen.
Net alsof mensen door 1 toets hun leven gaan beteren... Iemand die waardeloos rijdt zal voor deze ene keer zijn best doen maar daarna toch weer zijn eigen gang gaan. Totaal zinloze actie dit, pure geldklopperij. Ik was blij van dat graf CBR af te zijn... foto
Of wat dacht je van de combi alcohol + verkeer? Ik neem aan dat er wel vast te stellen is in hoeveel procent van de gevallen er bij een ongeluk alcohol in het spel is (of andere middelen die het rijgedrag negatief beinvloeden). Je kunt wel zeggen "jongeren zijn goed voor 22% van de doden en gewonden in het verkeer", maar zijn dat de jongeren die broodnuchter (en uitgerust) achter het stuur gaan zitten, of zijn dat de jongeren die op zaterdag uitgaan en na afloop de minst dronkene Bob laten spelen? Die laatste groep zul je er niet uitpikken met zo'n herhalingstest want wie zou nu zo'n test afleggen nadat ie al de nodige biertjes gehad heeft? Dan kun je beter de betrapte dronken automobilisten harder aanpakken en eerder een rijontzegging geven.
Of moet de kas weer gespekt worden en kunnen wij hier voor opdraaien??
Maar inderdaad, het rijgedrag van de jeugd gaat er niet bepaald op vooruit, en daar mag best iets aan gedaan worden.
Wat wel opvallend is, is dat juist in die groep het percentage automobilisten die met meer dan 0,5 promille alcohol rijden weer lager is dan het gemiddelde...
Ik vermoed dat veel (zware) ongevallen gebeuren in de weekeinden. Na het stappen of bij hard rijden 's nachts. En wie rijden er dan meer? Juist. Jongeren. Blijf dit soort statistiekjes moeilijk vinden, maar ik erger me zelf ook aan de sjonnies in auto's die uit elkaar vallen van ellende die dan vooral wel -met hun hakken-over-de-sloot-apk- zo hard mogelijk moeten.
Ben zelf 23, maar heb nooit de behoefte gehad om vreselijk te racen of idiote dingen uit te halen in de auto... Komt dat door veel moeten rijden, waardoor de lol eraf gaat, of ben ik heel raar zo zonder racedrang op de openbare weg?
Het zou beter zijn om al die Sjonnies hun GTi, GSi of andere i-tjes af te pakken en ze tot hun 25e in hooguit een 1100 te laten rijden. Een systeem zoals in het motorrijden. Nu mag je op je 18e al rijden in auto's die makkelijk de 200 halen. Idioot. foto Maar daar wil men juist niets aan doen. Autohandel he. foto
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken