Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) wil een herhalingstoets invoeren voor jonge automobilisten. Zodra de jongeren ervaring hebben opgedaan in het verkeer zouden ze weer een keer met een examinator op pad moeten. "Op die manier kunnen we fouten en slechte rijgewoonten corrigeren", aldus directeur Meijer van het CBR.
Uit de statistieken blijkt dat jongeren goed zijn voor zo'n 22 procent van de doden en gewonden in het verkeer. Een dergelijke herhalingstoets zou dat moeten verminderen. Jongeren die niet goed rijden tijdens de toets zullen hun rijbewijs overigens niet kwijtraken. De toets wordt alleen gebruikt als adviserend hulpmiddel. Het CBR wil de toets wel verplicht stellen. De regering zal het CBR-advies naar alle waarschijnlijkheid overnemen.
Help ons; deel dit item als je het leuk vond
Heb je een leuk of interessant bericht gevonden dat je graag op FOK! terug ziet? Tip ons dan via de submit!
Als ze de jongeren controleren, controleer dan ook iedereen ouder dan 60 (ofzo) jaar. Ouderen die met 70 km/u op een 120 km/u-weg rijden, lijken me veel gevaarlijker.
Op woensdag 28 december 2005 18:43 schreef Punica het volgende:
[..]
eh, wie is dan vooral de oorzaak van de rest ?
8% is jongere, veroorzaken dus vooral relatief gezien veel te veel ongelukken
Now, how old are you, where is your harbour, Have many things to do, open the door. Yes, I live so true, without my lover. But tell me if the sky is blue, how old are you? Proud member of the UVT vinyl-crew
Op woensdag 28 december 2005 18:43 schreef babba het volgende: Compleet nutteloos als je het mij vraagt, waarvoor dient het rijexamen dan foto
Dat dacht ik dus ook :/. Al was het wel redelijk schaamtelijk bij het theorie examen bij het CBR, je hoort die lui achter je continue de antwoorden doorspelen, echt zo slecht. Maarja, dan ga je er vanuit dat die lui wel zakken bij hun praktijk examen.. Maar dat blijkt dus ook niet altijd het geval te zijn.
Overigens ben ik er ook voor om dit niet alleen voor beginnende automobilisten in te voeren, juist ouderen hebben gebreken in hun rijstijl die er in de jaren ingesleten zijn.
Als ze "discrimineren" (ik schrijf het niet voor niets tussen haakjes, dus bespaar me je commentaar) op leeftijd, misschien moet er dan ook voor ras, geslacht en IQ geselecteerd worden. Vraag de gegevens maar op bij de verzekeringsmaatschappijen zou ik zeggen. Lijkt me een goed plan, want die idioten die ernstige brokken maken (lees: slechte rijgewoonten) op jonge leeftijd zijn toch meestal de patsertjes met IQ <100.
Wat is dit voor onzin??? Alsof oudere dat niet doen??? Maar goed dan zit ik met een ander dilemma. Ze zeggen dus dat 22 % veroorzaakt wordt door jongeren. Mijn berekening zegt dan dat 78% veroorzaakt wordt door een andere groep mensen, is dat aantal niet een stuk schikbarender????
Op woensdag 28 december 2005 18:43 schreef babba het volgende: Compleet nutteloos als je het mij vraagt, waarvoor dient het rijexamen dan foto
Een rijexamen wordt afgelegd om te kijken of je verantwoord verder kan leren autorijden.
Er zijn toch zoveel stakkers die zodra ze hun roze papiertje hebben denken dat ze god zijn en overal idioot hard langs gaan scheuren foto . Goed initiatief! Als het niet teveel kost foto.
Op woensdag 28 december 2005 18:48 schreef MartinvanO het volgende: Wat is dit voor onzin??? Alsof oudere dat niet doen??? Maar goed dan zit ik met een ander dilemma. Ze zeggen dus dat 22 % veroorzaakt wordt door jongeren. Mijn berekening zegt dan dat 78% veroorzaakt wordt door een andere groep mensen, is dat aantal niet een stuk schikbarender????
Op woensdag 28 december 2005 18:48 schreef MartinvanO het volgende: Wat is dit voor onzin??? Alsof oudere dat niet doen??? Maar goed dan zit ik met een ander dilemma. Ze zeggen dus dat 22 % veroorzaakt wordt door jongeren. Mijn berekening zegt dan dat 78% veroorzaakt wordt door een andere groep mensen, is dat aantal niet een stuk schikbarender????
Je moet ook kijken naar de grootte van de groep die de ongelukken veroorzaakt he foto Als een relatief kleine groep jongeren al verantwoordelijk is voor 22% van de doden en gewonden...
Ja daag ik ben gvd niet rijk. Als ze die test gratis maken vind ik t prima maar ik ga echt niet nog meer geld uitgeven dan dat t roze papiertje al kost. foto
Op woensdag 28 december 2005 18:48 schreef MartinvanO het volgende: Wat is dit voor onzin??? Alsof oudere dat niet doen??? Maar goed dan zit ik met een ander dilemma. Ze zeggen dus dat 22 % veroorzaakt wordt door jongeren. Mijn berekening zegt dan dat 78% veroorzaakt wordt door een andere groep mensen, is dat aantal niet een stuk schikbarender????
Nee, omdat jongeren relatief gezien veel meer ongelukken veroorzaken.
Medewerkers van het CBR willen ook graag aan de bak blijven. Straks kunnen ze ook flink aan de vergrijzing gaan verdienen. Dus is dit een mooie tussentijdse oplossing. Je laat eerst die gasten slagen, die zich op een later moment dood rijden en dan moet de rest van de groep daar voor bloeden. Gewoon met punten gaan werken en deze dan ook gelijk flink laten tellen de eerste 5 jaren van het rijbewijs. Wedden dat het gaat werken, alleen de vraag is of de medewerkers van het CBR daar op zitten te wachten. foto
wat een onzin gelul gewoon, dan doe je die domme toets, waarvoor je zeker weer 70 eruo moet neerleggen, gedraag je je of anders en hebben ze geen commentaar, of je rijd lekekr overal 140, zeggen ze eeuuhh je rijd gevaarlijk, maar je rijbewijs mag je wel houden, geeft ze een dikke vinger en je gaat weer weg, wat is nou het nut? :S en what about de ouderen? iemand van 40 leert veel minder snel autorijden als iemand van 19 ( geloof me ik praat uit ervaring, zat bij een 40-jarige leerling in de auto, wist na 20 lessen "z'n 3" nog niet te vinden op de f**king snelweg vanaf de oprit, ik piste bijna in me broek rijden die dan wel veilig nadat ze hun rb hebben gehaald? ronduit discriminatie, laten ze liever kijken naar de ervaring, ik zit na een 9 maanden me rijbewijs al bijna 15.000 km op de weg, en heb op een klein ongelukje toen ik 1 maand me rijbewijs had na, nog nix gehad( gelukkig), als iemand van 40 ze rijbewijs haalt en in 2 jaar nog nouwelijks op de weg zit, hoeft die dan die test ook niet te doen? foto bah ik kots op t cbr foto
het moet inderdaad dan wel gratis zijn? maar waarom alleen voor jongeren? hoe zit het met de ouderen achter het stuur? vind het weer de jeugd over 1 lijn strijken!!!
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again. Like trump...
Weer lekker makkelijk. Omdat een andere jongere geen verantwoordelijkheid heeft, kan ik weer gaan boeten zeker. Pak de personen aan die de overtredingen maken en niet degenen die gewoon netjes rijden. Vaak kun je ze er zo "op zicht" al uit pikken. triest maar toch vaak waar...
Jezus, komt dat CBR geld tekort ofzo ???? eerst dat achterlijke plan met tussentijdse examens, terwijl ze nu al mensen geld uit de zakken kloppen terwijl iedereen weet dat er maar een bepaald percentage mag slagen, en daarbij mensen volkomen op willekeur laten slagen (korte rokjes in de zomer). Ja dan kan dit er ook nog wel bij!
Ze moeten die bejaarden examinators, die zelf kwa verkeer nog in de jaren 60 zijn blijven hangen eens een opfriscursus geven!
Ik ben 19 en ga vrijdag voor de 3de keer dat papiertje proberen te halen.. het probleem is dat ik zeker wel kan rijden, maar dat ik zo'n examen niet trek, met zo'n bejaarde examinator naast me die me het liefst wil laten zakken omdat die jonge jongens hun in gevaar gaan brengen als die jongens ze met 120 over de snelweg 'voorbij razen' terwijl hun lekker 80 doen.
Pleur op, als ik toch me rijbewijs haal, waarom zou ik me dan voor hun nog is gaan uitsloven? Vind die examens al nix, geef mij gewoon mn eigen instructeur, dan slaag ik wel.
Dus als ik straks dik 1300 euro kwijt ben aan mijn rijbewijs mag ik 1 of 2 jaar later meteen weer een paar honderd euri betalen? leuk die overheid hierzo.
Dit gaat niet helpen. Op het moment dat er zo'n gast naast zit houd iedereen(die gevaren op de weg dan) zich weer aan de regels en op het moment dat die kerel weer uitgestapt is gaan ze weer op de oude manier verder.
Nee er moet een manier gevonden worden waarmee je zulke figuren zelf in kan laten zien dat ze verkeerd bezig zijn. Dat is erg moeilijk, maar wel de enige juiste oplossing.
Laat iedereen een keer in de zoveel tijd eens lekker een dag gassen op Zandvoort of Assen en ze zijn die behoefte naar snelheid ook weer kwijt. Daar kan je veilig en gecontroleerd gassen zonder gevaarlijk voor anderen te zijn.
Op woensdag 28 december 2005 18:47 schreef The_Agency het volgende: Als ze "discrimineren" (ik schrijf het niet voor niets tussen haakjes, dus bespaar me je commentaar) op leeftijd, misschien moet er dan ook voor ras, geslacht en IQ geselecteerd worden. Vraag de gegevens maar op bij de verzekeringsmaatschappijen zou ik zeggen. Lijkt me een goed plan, want die idioten die ernstige brokken maken (lees: slechte rijgewoonten) op jonge leeftijd zijn toch meestal de patsertjes met IQ <100.
Op zich is dit niet zo'n slecht idee. Maar alleen als het gratis is. En ik weet al bijna zeker dat het absoluut niet gratis wordt. Maar dan vind ik dat iedereen die de 60 passeert ook zo'n "Herhalingstoets" moeten doen. Volgens mij zijn die mensen juist het gevaarlijkst, maar er zijn er gewoon minder.
And if you listen very hard The tune will come to you at last When all are one and one is all To be a rock and not to roll
Op woensdag 28 december 2005 18:44 schreef Xsysstar het volgende: Als ze de jongeren controleren, controleer dan ook iedereen ouder dan 60 (ofzo) jaar. Ouderen die met 70 km/u op een 120 km/u-weg rijden, lijken me veel gevaarlijker.
Jij bent de eerste die in aanmerking komt voor herexamen. Wat denk je dat de minimumsnelheid op de autosnelwegen is?
Jongeren die voorkombare ongelukken veroorzaken bereik je (eigenlijk per definitie) niet met zo'n actie. Het aantal ongelukken wat je hiermee zult voorkomen lijkt me dan ook minimaal. slecht plan vind ik.
Op woensdag 28 december 2005 18:48 schreef MartinvanO het volgende: Wat is dit voor onzin??? Alsof oudere dat niet doen??? Maar goed dan zit ik met een ander dilemma. Ze zeggen dus dat 22 % veroorzaakt wordt door jongeren. Mijn berekening zegt dan dat 78% veroorzaakt wordt door een andere groep mensen, is dat aantal niet een stuk schikbarender????
99% van de ongelukken gebeurt op de weg, moeten we dan niet allemaal op de stoep gaan rijden? Het gaat hier om een relatief hoog percentage.
Hier had ik al eens iets over gelezen en over gehoort althans toen waren het nog hersenspinsels van iemand die dicht bij het CBR stond. Had hem toen al verteld dat een dergelijke test eigenlijk helemaal niet zo verkeerd is, maar dat ze dan voor iedereen een dergelijke test in moeten voeren. Wel verplicht natuurlijk en dat je niet al te veel geld moet neertellen.
Zoals altijd gooien ze het dan weer op de jongeren. Typisch.
Goed plan, en wat mij betreft mogen ze die test elke maand verplicht afnemen. Ik zie de hele dag van die josti's op de weg die denken een beetje te kunnen rijden, maar een gevaar zijn op de weg.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
Op woensdag 28 december 2005 19:41 schreef beavis2050 het volgende:
[..]
Er bestaan geen minimumsnelheden op autosnelwegen.
Jij mag ook herexamen doen. Op een autosnelweg mogen alleen motorvoertuigen rijden die ten minste 60 km/u kunnen en mogen rijden. Voor autowegen ligt deze minimumsnelheid op 40 km/u (ja ja levensgevaarlijk)
Op woensdag 28 december 2005 19:41 schreef beavis2050 het volgende:
[..]
Er bestaan geen minimumsnelheden op autosnelwegen.
2. Belangrijk regels i.v.m. de autosnelweg.
a. Snelheid:
- De minimumsnelheid is 70 km/uur. . Deze minimumsnelheid geldt natuurlijk niet bij dichte mist, zware regen, zeer druk verkeer... . Deze minimumsnelheid geldt ook niet wanneer een defect voertuig gesleept wordt (max.25 km/uur). - De maximumsnelheid is 120 km/uur.
Yes, I live so true, without my lover. But tell me if the sky is blue, how old are you?
Proud member of the UVT vinyl-crew
Xantossa
Serenade of Darkness
Overigens ben ik er ook voor om dit niet alleen voor beginnende automobilisten in te voeren, juist ouderen hebben gebreken in hun rijstijl die er in de jaren ingesleten zijn.
Lijkt me een goed plan, want die idioten die ernstige brokken maken (lees: slechte rijgewoonten) op jonge leeftijd zijn toch meestal de patsertjes met IQ <100.
Er zijn toch zoveel stakkers die zodra ze hun roze papiertje hebben denken dat ze god zijn en overal idioot hard langs gaan scheuren foto .
Goed initiatief! Als het niet teveel kost foto.
EDIT: typo
Als ze die test gratis maken vind ik t prima maar ik ga echt
niet nog meer geld uitgeven dan dat t roze papiertje al kost. foto
Herexamen: prima, maar dan voor iedereen, zonder woekerwinsten!
en what about de ouderen? iemand van 40 leert veel minder snel autorijden als iemand van 19 ( geloof me ik praat uit ervaring, zat bij een 40-jarige leerling in de auto, wist na 20 lessen "z'n 3" nog niet te vinden op de f**king snelweg vanaf de oprit, ik piste bijna in me broek
rijden die dan wel veilig nadat ze hun rb hebben gehaald? ronduit discriminatie, laten ze liever kijken naar de ervaring, ik zit na een 9 maanden me rijbewijs al bijna 15.000 km op de weg, en heb op een klein ongelukje toen ik 1 maand me rijbewijs had na, nog nix gehad( gelukkig), als iemand van 40 ze rijbewijs haalt en in 2 jaar nog nouwelijks op de weg zit, hoeft die dan die test ook niet te doen? foto bah ik kots op t cbr foto
Like trump...
Ze moeten die bejaarden examinators, die zelf kwa verkeer nog in de jaren 60 zijn blijven hangen eens een opfriscursus geven!
Pleur op, als ik toch me rijbewijs haal, waarom zou ik me dan voor hun nog is gaan uitsloven? Vind die examens al nix, geef mij gewoon mn eigen instructeur, dan slaag ik wel.
300PK is in de autowereld geen 300PK. Klaar.
Gevolg CBR gaat iets nieuws verzinnen waardoor ze inkomsten kunnen genereren, helaas vind de regering dat ook nog eens fijn.
Tsjah CBR is nou eenmaal alleenheerser op de markt foto
Op het moment dat er zo'n gast naast zit houd iedereen(die gevaren op de weg dan) zich weer aan de regels en op het moment dat die kerel weer uitgestapt is gaan ze weer op de oude manier verder.
Nee er moet een manier gevonden worden waarmee je zulke figuren zelf in kan laten zien dat ze verkeerd bezig zijn. Dat is erg moeilijk, maar wel de enige juiste oplossing.
Laat iedereen een keer in de zoveel tijd eens lekker een dag gassen op Zandvoort of Assen en ze zijn die behoefte naar snelheid ook weer kwijt. Daar kan je veilig en gecontroleerd gassen zonder gevaarlijk voor anderen te zijn.
ik foto op het CBR
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
slecht plan vind ik.
Zoals altijd gooien ze het dan weer op de jongeren. Typisch.
Ik zie de hele dag van die josti's op de weg die denken een beetje te kunnen rijden, maar een gevaar zijn op de weg.
het is overigens een nutteloze test als er geen gevolgen aanhangen lijkt me.
Van mij mogen iedereen die daar werkt sowieso ....vallen.
stelletje ratten!
maar eigenlijk bedoelen ze "CBR: Herhalingstoets voor extra cash" is ook wel zo slim natuurlijk, toets waarbij ze bij wat voor uitslag dan ook geen extra werk hoeven te doen MAAR die wel verplicht is
zuigorganisatie....
Voor autowegen ligt deze minimumsnelheid op 40 km/u (ja ja levensgevaarlijk)
a. Snelheid:
- De minimumsnelheid is 70 km/uur.
. Deze minimumsnelheid geldt natuurlijk niet bij dichte mist, zware regen, zeer druk verkeer...
. Deze minimumsnelheid geldt ook niet wanneer een defect voertuig gesleept wordt (max.25 km/uur).
- De maximumsnelheid is 120 km/uur.
http://www.soundandvision.be/rijbewijs/index.htm
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken