KPN beboet voor zeventien miljoen euro

Icoon AlgemeenTelefoonmaatschappij KPN is voor zeventien miljoen euro beboet door telecomtoezichthouder Opta. Het bedrijf heeft deze boete gekregen, omdat het in 2003 en 2004 zakelijke vaste telefonieklanten ongeoorloofd kortingen had gegeven. Dit heeft de Opta vandaag naar buiten gebracht. KPN zal de beslissing niet aanvechten, hoewel de onderneming geen aansprakelijkheid erkent.

Naast de boete zal KPN tevens achttien miljoen euro schadevergoeding betalen aan concurrenten. Hiermee wil het bedrijf een einde maken aan deze zaak. De Opta meldt dat de onderneming in het verleden zakelijke klanten voor ongeveer twintig miljoen euro begunstigd heeft. De telecomtoezichthouder zegt dat KPN hiermee over de schreef ging.

KPN maakte vorig jaar zelf de ongeoorloofde kortingen bekend. Nadat er klachten binnen waren gekomen van andere partijen kwam de Opta in actie. Zelf deed de waakhond al enige tijd onderzoek naar mogelijke overtredingen van de telecomwet.

Voordat KPN kortingen mag invoeren dient het bedrijf eerst toestemming te vragen bij de Opta, omdat de onderneming een sterke marktpositie heeft als voormalig monopolist. De telecomwet wil hiermee de concurrentie stimuleren.