Veertig procent Nederlanders ongewild abonnee

Icoon Media nieuwsDoordat men niet tijdig opzegt is veertig procent van de Nederlanders ongewild abonnee van een krant, tijdschrift of internetdienst. Dit blijkt uit onderzoek van Maurice de Hond, uitgevoerd in opdracht van het consumentenprogramma Kassa van de VARA. Abonnementen worden vaak stilzwijgend verlengd, waarbij de abonnee vaak lang voordat de abonnementsperiode verstrijkt moet opzeggen om automatische verlenging te voorkomen, iets wat meer dan de helft van de ondervraagden niet prettig vindt.

In Frankrijk is onlangs een wet in werking getreden die bedrijven verplicht om hun klanten tijdig te waarschuwen wanneer een abonnement verloopt, zodat het eventueel beėindigd kan worden als de klant van het abonnement af wil. Een goede zaak, zo vindt meer dan tachtig procent van de ondervraagden. Toch willen het Nederlands Uitgevers Verbond en het Verbond voor Verzekeraars niet aan een waarschuwingsplicht zoals in Frankrijk, omdat de bij deze verbonden aangesloten bedrijven vrezen voor de administratieve rompslomp die zo'n plicht met zich meebrengt.

-
Met dank aan sjorti, die ons tipte met behulp van de nieuws-submit.