Sex op TV en reclame gaan niet samen?

Rorik had ons via de newssubmit het volgende te melden:

Televisiezenders die hun programma's doorspekken met seks en geweld om de kijkcijfers op te schroeven, doen hun adverteerders waarschijnlijk minder plezier dan hun kijkers.

Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de kijkers bij de niets verhullende beelden zo afgeleid raken, dat zij zich slechts met grote moeite kunnen herinneren wat voor producten tijdens de onderbrekingen voor reclame werden aangeprezen, meldde de Britse krant The Daily Telegraph maandag. De bevindingen komen van Amerikaanse psychologen. Voor zover bekend is er nog nooit onderzoek gedaan naar de invloed van 'expliciete beelden' op het geheugen voor reclame.

Dr. Brad Bushman van de Iowa State University voerde het onderzoek uit met 324 volwassen vrijwilligers die naar verschillende soorten programma's keken: gewelddadige, seksueel getinte en 'neutrale'. Elk van die programma's bevatte negen commercials voor producten als cornflakes, frisdranken en wasmiddelen. De kijkers moesten meteen na de uitzending en ook nog een keer 24 uur later vertellen welke merken waren aangeprezen.

Kijkers die naar het 'neutrale' programma keken, wisten meer merken te noemen dan degenen die naar de andere programma's hadden gekeken. Verschil tussen mannen en vrouwen was daarbij niet te merken en het maakte ook niet uit of de kijkers de programma's wel of niet boeiend vonden.

Waarom het geheugen voor reclame minder wordt bij het kijken naar seks of geweld, is nog niet duidelijk. ,,Het kan zijn dat zoveel aandacht uitgaat naar seks en geweld, dat er niet veel meer over is voor de reclame. Maar een andere mogelijkheid is dat het kijken naar seks en geweld seksuele en gewelddadige gedachten oproept, die andere gedachten verdringen'', aldus onderzoeker Bushman.