Geen chip in mijn nummerplaat!

Er is weer eens een politicus met een ideetje. Als dat het geval is, dan gaan bij mij altijd alle allarmbellen rinkelen. Deze keer is het de VVD'er Charlie Aptroot. De beste man denkt dat het een goed idee is om in elke nummerplaat een chip te zetten, zodat er geen benzine meer gestolen kan worden. Nou niet helemaal, er kan met de chip niet meer gefraudeerd worden als er benzine wordt gestolen. Want je kunt met die chip natuurlijk nog steeds zonder te betalen wegrijden, alleen ben je dan voor de volle honderd procent te traceren. Althans, die illusie heeft Aptroot.

Volgens het Kamerlid is de chip goedkoper dan het huidige systeem. Nu hangen er bij benzinestations camera's die de kentekens lezen. Deze apparaten kosten algauw vijfentwintigduizend euro per stuk. Die kosten moeten door de pomphouders betaald worden. Je begrijpt dat die kosten doorberekend worden in de benzineprijs, dus de eerlijke burgers moeten ervoor betalen. De kosten voor de chiplezers zijn een stuk lager, slecht tweeduizend euro. Tel uit je winst. De benzineprijs kan dus omlaag. Flink omlaag zelfs, want de economische schade die geleden wordt door benzinediefstal loopt in de miljoenen, wederom volgens het Kamerlid, dus er is een enorme besparing nu er geen benzine meer gestolen gaat worden. Een briljant plan dus, want het betekent dat we binnenkort weer onder de euro per liter kunnen tanken. Of toch niet?

Nee natuurlijk. Want dit plan slaat helemaal nergens op. In eerste instantie wordt het alleen maar duurder. De pomphouder zal beide systemen naast elkaar moeten gebruiken omdat niet meteen alle kentekenplaten van een chip zijn voorzien. Die extra kosten worden natuurlijk in de benzineprijs verrekend. De automobilist moet voor de extra kosten van de chip opdraaien. Volgens Aptroot zal dit slechts een paar euro zijn, maar ervaring met IT-projecten bij de overheid heeft ons geleerd dat budgetoverschrijding de norm is, dus die paar euro zal minstens een tientje worden. Maal twee, want binnen no-time zal de chip gekraakt zijn en moet er alsnog voor de veiligere, maar duurdere variant gekozen worden. Voor dezelfde nummerplaat met chip zijn we dus tussen de tien en vijfentwintig euro kwijt, bovenop de prijs van de nummerplaat zelf, die waarschijnlijk verplicht versneld vervangen moet worden.

En dan heb je nog niets, want het plan zelf is volledig fout. Het kunnen uitlezen van de chip voorkomt namelijk nog steeds niet dat je zonder te betalen wegrijdt. De chip kan onklaar gemaakt of vervalst zijn en nog kan je tanken. Pas als je het uitlezen van de chip linkt aan een database met toegestane chips en dat weer linkt aan het vrijgeven van de benzinepomp kun je voorkomen dat iemand tankt zonder te betalen. Maar wacht, zo'n soort systeem is er al! Dat wordt namelijk gebruikt bij de onbemande benzinestations van onder andere Tango. Je kunt pas tanken als je eerst je pinpas in de automaat stopt. Het getankte bedrag wordt direct van je bankrekening afgeschreven en het kost niets extra's. Sterker nog, de benzine is vaak goedkoper en de camera's die kentekens lezen zijn ook niet meer nodig.

Waarom gebruiken alle tankstations die methode dan niet? Omdat de eigenaren van die tankstations graag willen dat je binnen komt afrekenen en dan in hun nauwelijks voor een supermarkt onder doende winkeltje nog wat impulsaankopen komt doen. Aankopen die je waarschijnlijk niet zou doen als je niet naar binnen hoefde, maar je krijgt trek in die Snickers of Mars omdat je die ziet liggen. Pomphouders willen niet zozeer de chips in je nummerplaat, ze willen de chips in hun winkeltje verkopen. Dáár halen ze een groot deel van hun winst vandaan. De winst die ze daar vandaan halen is zelfs dermate groot dat het het "miljoenenverlies" van de gestolen benzine ruimschoots vergoedt, zodat ze geen reden zien om over te gaan tot een veiliger manier van benzine verkopen, anders hadden ze dat al lang gedaan natuurlijk.

De overheid kan beter alle pomphouders verplichten tot het installeren van een systeem waarbij direct afgerekend wordt en waarbij geen fraude mogelijk is, dan dat ze de automobilist weer op kosten jagen middels een systeem dat aan alle kanten rammelt. Bovendien bedreigt het de privacy van de automobilist ook nog eens omdat het tevens een trackingsysteem is dat ook voor andere doeleinden gebruikt kan worden. Want als die chip er onder deze valse voorwendselen ingewerkt is, is de stap naar rekeningrijden ook meteen een stuk kleiner, omdat de infrastructuur dan al is geïnstalleerd.