Linda de Mol is een snol

Iedere dinsdagavond bespreekt Luc van Lier een hoogte- of dieptepunt van het Nederlandse medialandschap. Vandaag aandacht voor de glossy Linda.

Je moet echt ook een keer zo'n mediamangel over de Linda. schrijven. Dat zei iemand tegen mij en ik kreeg zo'n glossy in mijn handen gedrukt. Mee naar huis genomen, en het blaadje gelezen. Het was verschrikkelijk. Een blad voor tamelijk laagopgeleide vrouwen, geschreven door (de ghostwriters van) een over het paard getilde presentatrice van zeer matige televisieprogramma's. Het aanzien niet waard. Linda niet. En haar blad ook niet.

Oude wijven. Niets mis mee. Een lekker soort ontbijtkoek, met anijs erdoor. Oude wijven in een blad, dat wordt wat minder. Zoals zo'n stukje over Ellen Vogel. Bij de foto staat niet alleen de naam van de fotograaf vermeld, maar ook, welk merk hoed de gevierde actrice op haar hoofd heeft. Dat is echt niet van belang. Hoogstens voor de klaarblijkelijke sponsor, denk ik. Verder een hoop geneuzel over de kibbelpartijtjes met haar geliefde. Nou en? Neelie Kroes. Joan Haanappel. Zulke antiquiteiten van vrouwelijke kunne.

Mijn naam is Floris Nightingale. Treurige reportage. Wanneer morsige oude mannetjes praten over die lekkere verpleegstertjes met wie ze wel een keer iets onduidelijks zouden willen ondernemen, dan heeft dat wat ranzigs. Wat armoedigs. Maar net zo armoedig is het, wanneer een vrouwenblad het heeft over ‘Sexy jonge kerels in de zorg'. Pathetisch. Linda de Mol is een ordinaire snol. Flutinterviewtjes met tieners en jonge twintigers die werken in de zorg. Met foto's, waarbij dan weer precies wordt vermeld, van welk merk de trui, de broek, de kittige sjaal is. Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen geld aan zo'n magazine willen besteden. Echt, het is mij totaal een raadsel.

Toch zag ik ook een pluspuntje. Korte artikeltjes waarin vrouwen (en één man) met een stoma aan het woord komen. Wat inkijkjes in het dagelijkse leven van deze mensen. Natuurlijk aan de korte kant, en tamelijk oppervlakkig, maar toch... Het zal iets doen aan het meer accepteren van mensen met een stoma.

Maar Linda denkt (al dan niet terecht) dat haar lezers achterlijk zijn. Want als je voor 66 euro een abonnement op de Linda. neemt, dan krijg je een tas van 150 euro cadeau. Zegt de Linda. Hou toch op. Zo'n tas is niet veel meer dan een tientje handel. Stukje leer, twee hengsels, ritssluiting. Klaar. Ter waarde van 150 euro? Neem een ander in de maling. De tas, overigens, is een lelijk, vormeloos ding. Net als Linda en haar lezers. Maar goed, het blad wordt uitgegeven door Sanoma Media. U weet wel, dat bedrijf dat de blogjes van weblog.nl wekenlang onbereikbaar maakte door een opeenstapeling van blunders, met volkomen lak aan de al dan niet betalende klanten.

Kijken we nog even naar het onvermijdelijke receptenhoekje. Brandhout. Misschien ook wel een idee voor de Linda. Je kunt er vast de open haard mee aansteken. Meer eigenlijk niet.