De Games Courant: Stilstaan is achteruit gaan...



De games.fok.nl editorial uitgave, week 8, jaargang 1

Voor je het weet is ook de tweede maand van FOK!games voorbij en kijken we wederom terug op een maand van spectaculaire vernieuwing. De site met haar users begint meer en meer een eigen gezicht te krijgen en ook de reviewers en columnisten ontwikkelen duidelijk een eigen stijl en smaak in hun creatieve uitspattingen. Ook qua organisatie achter de schermen verandert een en ander. Redactielid lizardtattoo is het eindredactieteam komen versterken, en – wie stil staat gaat immers achteruit – we zijn nu ook druk bezig met voorbereidingen voor een nieuwe sollicitatieronde. De ontwikkeling van de site zelf gaat ook alsmaar vooruit. Een spannende nieuwe feature wordt momenteel gebouwd, maar daarover op een later tijdstip meer!

Dat de site een eigen gezicht heeft merk je bijvoorbeeld aan de manier waarop er wordt gereageerd op het puntensysteem bij reviews. Er is geen enkele formule of methode te bedenken die altijd objectief is en voor iedere lezer de gevoelens bij een game exact kan weergeven. Een review is dan ook geen wetenschap, maar altijd een subjectieve weergave van het gevoel van een reviewer over een game. Toch hebben we zorgvuldig nagedacht over het scoresysteem en het lijkt er op dat de scores de meesten toch aanspreken.

Dat het een gevoelskwestie blijft wordt duidelijk wanneer iemand zegt dat een 8.4 een “een heel laag cijfer” is. Ik ben al een poosje geleden afgestudeerd, maar ik weet nog goed dat ik toch ontzettend blij was wanneer ik eens een 8.4 scoorde . Het is een trend die je de laatste tijd wel vaker ziet – de zeer hoge rankings bij sommige game sites – en die wellicht de lezers een beetje op het verkeerde been zet. FOK!games is redelijk streng en strooit niet zomaar met de hoge cijfers. Een goed punt moet je verdienen en krijg je niet meer zomaar. Een opvolger van een goed spel is niet per definitie weer goed, want er zal vernieuwing nodig zijn wil je niet achteruit gaan. Net als voor ons geldt namelijk ook voor games in deze snelle wereld, dat stilstaan gelijk is aan achteruit gaan.

Genoeg geluld over scores... We hebben afgelopen week weer een drukke week gehad zoals je hebt kunnen lezen. Het bezoekje aan de presentatie van de eindejaars line-up van EA was indrukwekkend als vanouds (zowel de games als de avond eigenlijk), en ook de overige games die uit zijn gekomen de afgelopen week zijn weer kwalitatief erg goed. Denk aan toppers als Pro Evolution Soccer 4, Pikmin 2 en natuurlijk Rome: Total War. Kortom, ga lekker gamen en we spreken elkaar volgende week weer. Oh, en mocht je het nou niet eens zijn met de score die wij geven aan een game, laat het dan even weten!

Enjoy!


(aka MrSubtle)
Hoofdredacteur