Slownera en UPNEE
Vaker wel dan niet is het internet totaal niet vooruit te branden namelijk, en kijk ik vol weemoed terug naar de tijd van mijn 14k4 modempje op een xs4all accountje. De uitvallen zijn niet van de lucht. Minstens 2 á 3 keer per dag weigert het complete internet gewoon dienst. Het irritant knipperende oranje lampje op het kabelmodem drijft me zo langzamerhand tot waanzin, de 85% packet loss in een ping is te belachelijk voor woorden en ik snap nog steeds niet waarom internet via een UPC kabel nou zes tot acht keer slomer moet zijn (theoretisch gezien dan, praktisch gezien is het vééééééél trager) dan internet via een @home kabel.
De modems waren exact hetzelfde, evenals de prijzen, alleen de kwaliteit verschilt ENORM.
Waar @home eens in de zoveel tijd een paar minuten uitviel (wat overigens vooraf keurig werd gemeld), is het bij UPC en Sonera eerder regel dan uitzondering. De helpdesk is schreeuwend duur om te bellen, temeer daar je eerst minstens een kwartier in de wacht hangt, en ALS je dan iemand aan de lijn hebt krijg je te horen "Sorry, helaas bieden wij geen ondersteuning voor Windows 2000". Nou kan het natuurlijk aan mij liggen, maar is het niet meer dan normaal dat een beetje helpdeskmedewerker gewoon verstand hoort te hebben van dit soort zaken ?
Het meest belachelijke van alles waren trouwens wel mijn eerste paar weken bij UPC/Sonera. Om de 2 minuten viel mijn verbinding weg, welke pas weer terug kwam als ik opnieuw opstartte. Later kwam ik erachter dat 't ook werkte als ik m'n ip adres opnieuw instelde, wat een duidelijk teken was dat iemand anders hetzelfde IP adres toegewezen had gekregen.
Na uitvoerig bellen bleek dat inderdaad het geval te zijn. Ze hebben daar zeker nog nooit van een unique flag in een database gehoord ofzo.
Come to think of it was dat nog niet eens het meest stompzinnige dat bij UPC/Sonera gebeurt. Nee, dat komt nog.
Na inmiddels al een maand of vijf zo nu en dan als UPC/Sonera mee willen werken via hun 'service' te surfen krijg ik twee weken geleden een brief met de melding dat er zo spoedig mogelijk contact met me zal worden opgenomen om een datum af te spreken waarop ze mijn verbinding aan komen sluiten. Echt heldere lichten daar. Geweldig, in één woord.
Kortom, woon je in een UPC gebied en ben je van plan je modempje de deur uit te doen en te upgraden kan ik je persoonlijk aanraden toch even verder te zoeken naar bijvoorbeeld een ADSL verbinding. Of gewoon verhuizen naar Zwolle natuurlijk, dat is ook een optie. Aan slownera/UPNEE zou ik zelf in ieder geval nóóit meer beginnen.