Goedemorgen!

Iedere ochtend buigt Driek Oplopers zich over het nieuws om daarna een lastige vraag te stellen. Vandaag over het weren van onverantwoordelijke boerenkinkels.

De Onderzoeksraad Voor Veiligheid wil dat bestuurders van trekkers en andere landbouwvoertuigen verplicht ene rijbewijs moeten hebben. Wat mij betreft is dat nog niet eens genoeg. Naar mijn mening dienen ze de vakdiploma’s te hebben die ook chauffeurs van grote vrachtwagens moeten bezitten. En dan nog blijft het afwachten of dat voldoende veiligheid oplevert. Want er gebeuren relatief veel ongelukken met landbouwvoertuigen, waarbij ook nog eens relatief veel mensen omkomen.
 
Gisteren Blik op de weg gezien? Daar werd een of andere boerenkinkel geïnterviewd, nadat hij met een trekker het verkeer in gevaar had gebracht. Zijn verweer kwam erop neer dat “iedereen heus wel aan de kant gaat voor mijn 18 ton”. Vraagje:
Kan Pieter van Vollenhoven mij even laten weten, waar zijn voorstel blijft, om ten eerste landbouwvoertuigen op de openbare weg te verbieden tenzij ze worden bestuurd door iemand die kan aantonen, nooit een ernstige verkeersovertreding te hebben gepleegd, en ten tweede wegens de machtspositie die een trekker door zijn afmetingen en gewicht heeft, bij ernstige verkeersovertredingen verbeurd te laten verklaren, net als een pistool of een oneigenlijk gebruikte honkbalknuppel?