Game of the Year 2015 - Nummer 7

Voor we met deze special beginnen we met een korte flashback. Het is 2013, en het langverwachte vervolg voor Simcity 4 komt eindelijk op de markt. Het blijkt een fiasco: doordat de servers niet werken kan niemand het spel spelen (waardoor maar weer blijkt dat we nog lang niet klaar zijn voor altijd-online games), de steden zijn te klein, de AI is een ramp, EA biedt duizendmaal zijn excuses aan en zo kan ik nog wel even doorgaan. We spoelen snel door naar Maart 2015. Uit het hoge Noorden strijkt Cities: Skylines neer in de Steam store en de impact is enorm. Waar EA met een gloednieuwe engine, vele werknemers en veel PR-marketing faalde om de gamer voor zich te winnen, slaagt Colossal Order met slechts negen werknemers erin om de koning van de citybuilders van de troon te stoten.

CS1

Je zou kunnen zeggen dat de opdracht voor Colossal Order heel simpel was: maak niet dezelfde fouten als SimCity. Cities: Skylines voldoet glansrijk aan dit criterium, want de pijnpunten van SimCity zijn zo goed als afwezig in Cities: Skylines. De maps zijn veel groter dan in SimCity, je hebt de mogelijkheid om je eigen regio te vormen door middel van de map editor en de AI komt niet in stomme situaties terecht die het makkelijk had kunnen vermijden, zoals verkeersopstoppingen.

Maar Cities: Skylines ging verder dan dat. Het nam elementen over van SimCity en werkte deze veel beter uit. Een goed voorbeeld daarvan zijn de specialisaties: je kunt speciale gebieden aanwijzen die gebruikt kunnen worden voor akkerbouw en mijnbouw en gebieden in je stad die gebruikt kunnen worden voor recreatie en uitgaan. Het concept van stadsspecialisaties in SimCity verbleekt bij de specialisaties in Cities: Skylines, waar veel meer specialisaties zijn en je veel preciezer kan aanwijzen welke gebieden in je stad gebruikt mogen worden voor specialisatie.

CS2

Maar het aller-allermooiste van Cities: Skylines is dat je helemaal los kan gaan met het persoonlijk maken ervan. Zoals eerder gezegd kun je je eigen wereld creeëren door middel van de map-editor, maar je kan ook met uiterste precisie districten in je stad uittekenen (en deze vervolgens nog persoonlijker maken door voor elk gebied wetten in te voeren), en vrijwel elk gebouw en bewegende asset kan je een andere naam geven. Mocht zelfs dát nog niet genoeg voor je zijn, dan kan je altijd nog een hele rits mods downloaden uit de Steam workshop, en als je echt het hele geval persoonlijk wilt maken kun je via deze site je eigen stad in Cities: Skylines importeren.

Het mooie is dat Colossal Order eigenlijk niet veel heeft moeten doen om Cities: Skylines fris en relevant te houden voor de gamer. Want het meest briljante aspect van Cities: Skylines is toch wel de fantastische modcommunity. Je kan het zo simpel maken als je wilt - Cities: Skylines komt met een ingebouwde asset-editor - en voor de echte veteranen is de code ontzettend toegankelijk en makkelijk aan te passen. Het resultaat is een Steam workshop met duizenden mods, en geen gigantische druk op de ontwikkelaars om telkens met nieuwe dingen te komen om de game relevant te houden.

CS3
Daarnaast heeft Colossal Order ook veel respect voor de modcommunity (regelmatig worden spectaculaire mods uitgelicht op sites zoals Facebook, Twitter en Reddit), maar is er zelfs te spreken van een nauwe samenwerking. Colossal Order zoekt namelijk uit met welke dingen de community moeite heeft om deze te maken en gebruikt dat vervolgens briljant in haar voordeel voor gratis en betaalde updates van eigen makelij. Het resultaat is bijvoorbeeld te zien in Cities Skylines: After Dark, de eerste betaalde uitbreiding die een dag- en nachtcyclus introduceert. Tijdens mijn gesprek met hoofd ontwikkeling Karoliina Korppoo op Gamescom gaf ze aan dat veel modders moeite hadden een dag- en nachtcyclus te modden, en dat zo het idee ontstond voor After Dark. Dat een ontwikkelaar niet alleen haar publiek respecteert maar zelfs hun input gebruikt voor nieuwe ideeën, daar neem ik mijn hoed voor af. Chapeau.

Als EA de SimCity-franchise nog een kans wil geven, dan zullen ze alles op alles moeten zetten om niet alleen het debacle van SimCity goed te maken, maar zullen ze er ook een hele zware dobber aan hebben om de troon van Cities: Skylines terug te winnen. Maar voorlopig is er een nieuwe heerser in het Citybuilder-genre, die een genre dat al veel te lang verwaarloosd was op een spectaculaire manier nieuw leven inblaast. Daarom, en het feit dat het gewoon een fantastische game is die je vele uren plezier bezorgt, zorgt ervoor dat Cities: Skylines een plekje in onze top tien verdient.