Multiplayer Aliens: Colonial Marines goed in balans

De multiplayer van Aliens: Colonial Marines staat centraal in het door Sega georganiseerde persevenement. De eerste indrukken zijn meer dan prima en smaken in elk geval naar meer.

Aliens: Colonial Marines bevat vier multiplayer modi. Zoals elk zichzelf respecterende first-person shooter is de Team Deathmatch aanwezig. Daarnaast kun je aan de gang in de modi Survivor, Escape, Extermination, die allemaal net even anders werken. Anders dan bij de meeste online shooters staat samenwerken centraler dan ooit en dat hebben de gespeelde multiplayer-potten bewezen. "Links!" "Achter je!" "Ze komen van boven…" Die aliens kunnen overal vandaan komen…

Team Deathmatch
In Team Deathmatch nemen tot vier spelers het tegen een team van een gelijk aantal gamers het tegen elkaar op. Het ene team bestaat uit de soldaten en het andere de buitenaardse wezens. Als soldaat heb je beschikking over wapens en als alien moet je het doen met mêleeaanvallen of zaken als groen spul dat uit hun bek komt (afhankelijk van de soort alien die je gekozen hebt in het menu; in totaal zijn er drie). Daarnaast zijn de buitenaardse wezens daadwerkelijk sneller dan de mensen en kunnen zij veranderen in sterke varianten van zichzelf, binnen één zo'n pot.

Heeft één van de twee teams dan duidelijk de overhand? Neen, want zowel de aliens als de soldaten hebben hun sterke en zwakke punten. Aliens moeten eigenlijk altijd dichtbij komen om een aanval te landen, omdat zij geen wapens kunnen oppakken. Soldaten kunnen daarentegen van een veilige afstand schieten. Wordt het echter een te penibele situatie, dan zet je het hem al snel op het rennen, maar dan kun je er gevoeglijk van uitgaan dat je sterft als mens. Aliens zijn niet alleen snel, maar kunnen ook op muren en plafonds klimmen en dat geeft hen meer veerkracht.

Transformatie
Daar waar aliens geen nieuwe aanvallen kunnen krijgen tijdens het spelen (op een mogelijke transformatie na), kunnen soldaten bijvoorbeeld vlammenwerpers of bazooka's oprapen en extreem veel schade aandoen. Zit je dan als buitenaards wezen op het plafond of niet, het is dan snel met je gedaan. Aliens kunnen door muren heenkijken en hun prooi opsporen en soldaten hebben een op te roepen radar die weergeeft waar iedereen in de buurt is. Zodoende wordt er goed gewaakt over de balans.


De kern van de multiplayer ligt, in welke modus je ook speelt, echt op samenspel. Als team van soldaten maak je veel meer kans op overleven als je bij elkaar blijft, dan wanneer je als een Rambo over het veld heen rent. Datzelfde geldt voor de aliens: wanneer je in een groepje je aanvallen plant, en hier en daar een alien opoffert, ben je veel effectiever bezig dan solo. Zo nu en dan eens je vijanden gek maken en als een malle door die smalle gangen heenrennen, levert echter ook toffe momenten op. Maar de kans is dan heel groot dat je snel moet wachten op je volgende respawn.

Overleven
Team Deatmatch mocht dan wel het meest favoriete onderdeel zijn in onze multiplayersessie, de andere modi doen er niet voor onder en zijn nog spannender. Zo moet je in Survivor als het soldatenteam zo lang mogelijk zien te overleven en is de pot voorbij wanneer alle soldaten het loodje hebben gelegd. Reviven is mogelijk, maar eenmaal dood is ook echt dood. Voor de aliens geldt dat natuurlijk niet. Die blijven net zolang komen tot hun missie volbracht is.


In Escape heb je als soldatenteam het doel om het einde van het level te behalen. Deze variant lijkt wellicht een beetje op Surivor, maar heeft als grootste verschil dat er een einde van het level behaald moet worden. De gangen worden echter steeds nauwer en er lijkt maar geen einde aan te komen. Behalen de soldaten het einde of doden alle aliens de helden onderweg, dan is het spelletje afgelopen. Extermination is een Capture the flag-modus in Alien-stijl.

Samenwerken
De multiplayer lijkt dus goed in balans te zijn. Beide soorten teams hebben hun voor- en nadelen. Per potje speel je de ene keer als soldaat en de andere keer als buitenaards wezen, zodat de variatie ook nog eens erin blijft zitten. Daarnaast zijn de modi enorm tof om te spelen en dwingt het spelers tot samenwerken. Zomaar rondrennen en je eigen ding doen kan niet in Aliens: Colonial Marines, omdat de kern zich daar niet voor leent. Het is altijd en overal: één voor allen en allen voor één.

Gespeeld op Xbox 360.