Interview Nate Klee, Zipper Interactive

Bij het ontwerpen van een game waarbij 256 man zich tegelijk op één slagveld bevinden loop je tegen een aantal obstakels aan. Het is bijvoorbeeld een stuk lastiger om de maps afwisselend, duidelijk en gebalanceerd te houden. Aangezien dit de eerste game is die op deze schaal gevechten wil laten plaatsvinden betekent dit dat ze veel verschillende dingen hebben geprobeerd.


 
“Om de verschillende speelmodi goed tot hun recht te laten komen hebben we veel verschillende grote van levels uitgeprobeerd. Er zijn erg veel plannen gemaakt voor maps waar erg veel aan is getweakt.”


 
Tijdens de ontwikkeling van de game hebben de makers de game veelvuldig moeten testen. Dit is natuurlijk niet makkelijk aangezien je met 256 mensen tegelijk moet werken. Dit is ook de reden dat de game een erg lange bèta-periode had. De game was, voor de bekendmaking op de E3 in 2008, al een tijd in productie.
 

MAg screen 2


“Als eerste zijn we natuurlijk druk bezig geweest met het ontwikkelen van de netwerk-code en de basis voor de game. Het is moeilijk om precies aan te geven hoe lang we er al mee bezig zijn maar het ontwikkelen van de game zelf heeft meer dan drie jaar in beslag genomen”
 


De game verschijnt komende de week maar dat zal natuurlijk niet het einde zijn van de game. Op de vraag of er DLC zou verschijnen voor de game kon Nate Klee eigenlijk niets zeggen.
 


“We zullen na de release de game zeker nog onderhouden en veel doen om er voor te zorgen dat de community wordt onderhouden. Hoe we dat gaan doen mag ik helaas nog geen details kwijt. Hierover zal na de release van de game meer bekend worden.”
 


Sommige games op de Playstation 3 hebben de mogelijkheid om met het toetsenbord en de muis gespeeld te worden. Helaas zal dit bij MAG niet mogelijk zijn omdat de makers de balans van de game niet willen verstoren.
 


“De grootste reden om ervoor te kiezen het niet mogelijk te maken om de muis en toetsenbord te gebruiken is dat we de balans niet willen verstoren aangezien je met een muis een stuk nauwkeuriger te werk kan gaan.”
 


Grootste angst van gamers is dat deze game, die vooral leunt op communicatie en teamwork, verpest zal worden door mensen die totaal niet geïnteresseerd zijn in het luisteren naar hun squadleaders en hun eigen weg gaan. Toch wordt hier niet tegen op getreden.
 


“We willen er voor zorgen dat mensen kiezen om samen te werken omdat ze dat meer oplevert. Door samen te werken en te luisteren naar de bevelen van de squadleaders krijg je een stuk meer XP. Als mensen er alsnog voor kiezen hun eigen gang te gaan dan is dat volledig hun eigen keus. Op deze manier kan iedereen plezier beleven aan de game.
MAG screen 3

Blijf FOK!games in de gaten houden. Morgen zal er namelijk een uitgebreide preview van MAG op FOK!games te lezen zijn.