Interview Nate Klee, Zipper Interactive
Op de E3 2008 kwam Sony met de aankondiging van de game MAG, wat staat voor Massive Action Game, waarin spelers voor het eerst op een console met maar liefst 256 man tegelijk tegen elkaar kunnen gaan knallen. Nu, twee jaar later verschijnt de game voor de Playstation 3 en om dit te vieren werden journalisten vanuit heel Europa uitgedaagd door de developers van Zipper Interactive voor een gigantische veldslag. Voor meer informatie over het event en als je wilt weten hoe FOK!games het daar heeft gedaan, kun je terecht in onze MAG 256-special. Naast het spelen van de game hebben we van FOK!games de mogelijkheid gehad om Nate Klee van Zipper Interactive te mogen interviewen. Dit interview kun je lezen in deze special.
Nate Klee is de Chief Software Architect en Lead Engineer voor de game MAG bij Zipper Interactive. Hij heeft vooral in de beginbetfase van de development van MAG zich beziggehouden met het mogelijk maken van de game.
“Toen we voor het eerst besloten om een shooter met 256 man tegelijk te maken was het mijn taak om uit te zoeken hoe we dit aan het werk zouden kunnen krijgen. Dit was als het ware de fundering waarop de rest van de game is gebouwd.”
Om dit mogelijk te maken gebruikt de game dedicated servers die over de hele wereld verspreid staan. Zo staan er een aantal in de Verenigde Staten, Engeland en Australië waarbij de game voor jou op zoek gaat naar de server waar genoeg spelers aan het spelen zijn en je het minste last hebt van lag.
“Omdat we dedicated servers gebruiken kunnen we er voor zorgen dat mensen met een slechtere internetverbinding geen invloed hebben op het spel van de andere spelers.“
De dedicated servers zorgen dus voor een betere spelervaring maar het zorgt er ook voor dat mensen geen eigen servers op kunnen zetten waarmee ze kunnen cheaten of de game aan kunnen passen. Dit betekent ook dat ze wellicht een nog veel grotere game hadden kunnen maken met misschien wel 512 spelers. De reden om voor 256 man te kiezen heeft dan ook niets te maken met de capaciteit van de servers.
“256 is, zoals velen wel weten 2^8 . Dit geeft ons de mogelijkheid om squads te maken van acht personen, onder leiding van een squadleader, met een totaal van acht squads waarbij vier squads weer een platoon vormen met een platoonleader. Dit geeft de game een handige structuur.“
“Daarnaast kunnen we met dit aantal de game voor iedereen leuk houden doordat elk persoon nog steeds zijn individuele kracht kan laten gelden en een grote impact op het gevecht kan maken.”
Dit is dan ook de reden geweest om niet voor een nog groter aantal te kiezen. Om er voor te zorgen dat mensen niet overdonderd worden door de grote hoeveelheid aantal spelers hebben de makers er voor gekozen om ook maps te maken van 32 tegen 32 en 64 tegen 64 zodat gamers langzaam geïntroduceerd worden met de gigantische gevechten.