Presentatie Creative X-Fi & interview Fatal1ty
Publiek: een mengeling van een handjevol gamers en vooral audiofiele grijsaards met sandalen en geitenwollen sokken.
Vermaak: een presentatie van de nieuwe geluidskaart van Creative, wat nieuwe speakersetjes, mp3-spelers/mediastations, wat webcams en gamen tegen Fatal1ty.
In den beginne
Ach, je kan het slechter treffen op een donderdagmiddag, tijd dus om het werkcollege te skippen en er een leuk dagje Amsterdam van te maken. Ruim op tijd aanwezig moest ik me maar even zelf bezig houden totdat de presentatie begon. Ah, twee pc\'s met Painkiller daarop draaiend. Fatal1ty zwermde al wat rond maar was druk met interviews. Tijd om mijn skills nog even op te vijzelen voor de grote strijd. Nadat ik door een van de weinige aanwezige gamers ge-asskicked was werd het tijd voor de presentatie van het nieuwe paradepaardje van Creative: de X-Fi geluidskaart. Mijn zelfvertrouwen kon in ieder geval niet meer gedeukt worden.
De presentatie van de X-Fi geluidskaart
We mochten plaatsnemen op diverse bankjes in een zee van koptelefoons en we waren omringd door speakers. Blijkbaar wilden ze wat bewijzen bij Creative. Ze begonnen dan ook met een uiterst positief praatje over de mogelijkheden van de X-Fi geluidskaart en een aantal lyrische quotes van websites/bladen die hem al getest hadden. De nieuwe geluidskaart zou ervoor zorgen dat je mp3\'tjes beter klinken dan ooit tevoren, dat je super geluid uit zelfs matige koptelefoons krijgt, dat geluid in films er echt op vooruit gaat en dat zelfs je stereo tot 7.2 boxenset er met sprongen op vooruit gaat. Nu moet je een fabrikant nooit vertrouwen als ze over hun eigen product spreken dus met een gezonde portie wantrouwen en gewekte nieuwsgierigheid volgde ik de rest van de presentatie.
Ze begonnen met het afspelen van een mp3\'tje zoals je dat normaal ook afspeelt. Goed, dat klonk gewoon lekker en daar had ik niks op aan te merken (ze hadden natuurlijk ook niet de meest kinderachtige appratuur meegenomen om het geheel te demonstreren). Maar toen werd er een of ander technisch snufje ingeschakeld waardoor de kwaliteit aanzienlijk verbeterde. Nu ben ik geen audiofiel maar ik kon toch duidelijk het verschil horen. Verschillende instrumenten kwamen veel beter tot hun recht en klonken een stuk helderder. Een omschrijving die de presentator gaf was \"alsof je een deken van je boxen aftrekt\". En zo klonk het ook. Het volgende voorbeeld was een stukje a capella gezongen muziek. Zonder bewerking werd het geluid gelijkmatig verdeeld over de boxen, toen deze echter weer werd ingeschakeld werd het geluid veel beter verdeeld. Het achtergrondkoor klonk uit de zijspeakers en de hoofdzanger leek verhuisd naar de centrumspeaker waardoor je een echte livesensatie kreeg.
En hier ging het dan allemaal om.
Daarna werd het tijd om een van de klaarliggende koptelefoons te nemen en te luisteren wat de X-Fi geluidskaart hiervoor kon betekenen. De presentator had het erover dat het geluid normaal van binnenin je oor komt. Bij een normale geluidskaart lijkt het alsof de hele band op je schouders zit te tetteren. Ik kon me er vrij weinig bij voorstellen totdat ik het verschil hoorde. Nadat er weer een snufje ingeschakeld was leek het alsof je koptelefoon van je hoofd verdwenen was en je in een volledig ingerichte geluidsruimte zat. Echt een goed merkbaar verschil en ook erg prettig. Daarna werden de gevolgen van deze effecten voor films gedemonstreerd en dat klonk ook erg leuk. Toen ik \'s morgens arriveerde was ik vrij sceptisch, wat kan een geluidskaart nu nog betekenen vroeg ik me af. Maar ik was zeer verrast over de verbetering die optrad bij gebruik van deze geluidskaart. Wat vooral interessant voor gamers is, is dat je geluidsbronnen veel beter in de ruimte van de game kunt plaatsen. Je kunt nu precies horen vanaf waar je belaagd wordt en waar die helikopter precies hangt. Voor een uitgebreidere beoordeling van de X-Fi geluidskaart zul je onze review af moeten wachten.
Na deze toffe presentatie die perfect op rolletjes liep was het de beurt aan een zenuwachtige Belg om nog even de nieuwste webcams, mp3-spelers en boxensets te laten zien. Helaas werd deze presentatie nogal afgeraffeld. Of naja, helaas, zo boeiend was het nu ook weer niet dus eigenlijk was ik wel blij dat hij er flink het tempo inhield. Tijd voor een andere vorm van vermaak.
David en Goliath
Ah, daar liep Fatal1ty rond. Zou hij nog tijd hebben voor een potje gamen? Even informeren bij het Creative-vrouwtje en ja hoor, dat was mogelijk. Nadat ik rustig had afgewacht totdat de resterende aanwezigen hun interviewtjes hadden gehad werd het dan toch tijd voor de confrontatie in de game Painkiller. 1 tegen 1 met Fatal1ty, daar kun je natuurlijk niet onvoorbereid aan beginnen. De vorige dag had ik dan ook al een uurtje geoefend bij Fliepke om er even in te komen. Ik wilde natuurlijk niet afgaan als een gieter! En misschien had ik wel eens kansje, David had immers ook alleen maar een flinke dosis geluk nodig om Goliath om te leggen. Enthousiast spawnde ik... en nog een keer... nog een keer en nog een keer. Hmm, ik wist wel dat hij goed maar dit was wel extreem. Voordat ik tien meter kon lopen was ik alweer in minieme stukjes over het level verspreid. Een keer is het me gelukt om de rocket launcher te bemachtigen en toen was het tijd voor mijn eerste kill. En ja hoor, daar verdween de 0 van mijn scorebord!! Jammer genoeg was ik zelf het slachtoffer van mijn enthousiasme en was het dus een suicide. Na nog een flinke portie whoop-ass waren de vijf minuten eindelijk om. Eindscore? -1 - 25. Die rocket launcher had ik dus beter kunnen laten liggen. Gelukkig was Fatal1ty zo aardig om het nog even in te wrijven: \"You almost got me once\". Yeah sure, toen ik bijna op zijn positie spawnde en daardoor een spawnkill zou maken zeker. Naar mijn weten heb ik hem niet eens geraakt... Afijn, het was tijd voor het interview en door het inmaakpotje markeerde ik de extra irritante vragen op mijn lijstje.
Het slagveld