World of Warcraft: Warlords of Draenor

World of Warcraft is misschien wel het meest succesvolle spel ooit gemaakt. Vorige week bestond het spel van Blizzard alweer tien jaar en is het aantal gebruikers ook tot de tien miljoen geklommen. Is de uitbreiding echt zó leuk om de oude mensen weer aan het spelen te krijgen en de huidige spelers te blijven vermaken?

WOW

Vorig jaar ben ik gestopt met spelen en was er ook écht helemaal klaar mee. Ik vond Warcraft niet meer leuk. Die neerwaartse spiraal was al begonnen met de launch van Cataclysm en na mijn character geleveld te hebben in Mist of Pandaria was het tijd om te stoppen. Toen de cinematic uitkwam voor Warlords of Draenor, wilde ik het toch weer een kans geven.

wow

Met deze uitbreiding gaan we tijdreizen, want we gaan naar het Outland van vroeger. Draenor, zoals het nu nog heet, is het thuisland van de orcs, maar ook de draenei zijn hier neergestreken om er hun thuisbasis van te maken. Garrosh Hellscream vlucht tijdens zijn rechtszaak naar een alternatieve tijdlijn. Hij vlucht naar Draenor, vlak voor de oprichting van de Horde. Gul'dan liet in de oorspronkelijke tijdlijn Grom Hellscream het bloed drinken van Mannoroth, maar in deze tijdlijn waarschuwt Garrosh over de gevolgen hiervan, waardoor Grom Hellscream het bloed niet drinkt. De orcs verenigen zich in de Iron Horde en Garrosh laat The Dark Portal bouwen, zodat ze het huidige Azeroth kunnen overnemen en orcs kunnen heersen over de planeet.

wow

Ik heb er bewust voor gekozen om niet met mijn main character te gaan levelen, maar een lage character vanwege de level 90 boost. Ik vroeg me af hoe Blizzard dit in elkaar heeft gezet. De boost houdt in dat je gratis een personage naar level 90 mag boosten. Zodra je dit gedaan hebt, kom je bij de Dark Portal. Hierna moet je een serie quests aflopen en bij bepaalde quests krijg je er een aantal abilities bij. Ik ben een ervaren Warcraft-speler dus voor mij was dit makkelijk op te pakken. Of dit ook het geval is bij nieuwe spelers betwijfel ik. Je gaat er namelijk nogal snel doorheen en krijgt dan ineens een hele lading aan abilty's. Het is natuurlijk wel zo dat je daarna alsnog 10 levels hebt om alles onder de knie te krijgen. Het blijft een leuke perk.

wow

Tijdens het levelen viel het mij vooral op hoe iedere keer een kleine baas in de spotlight gezet wordt. Je krijgt nu close-ups in beeld of een korte cutscene waardoor je echt het idee krijgt dat wat je doet ook gevolgen heeft voor het verhaal. De vertelling van het verhaal is in Warlords of Draenor een stuk beter gedaan dan in voorgaande uitbreidingen en de personages krijgen nu ook echt een persoonlijkheid. Iedereen die de oudere Warcraft-games heeft gespeeld zal een boel van de personages kunnen herkennen.

Voor de rest is het questen een stuk diverser gemaakt. Het voelt minder aan als “verstand op nul en grinden maar”. Ook zijn er meer 'rare' mobs te vinden en ze spawnen vaker. Deze droppen goede items, toys of pets, maar iets lastiger had wel gemogen. Het vereist niet heel veel inspanning om ze te killen.

Dat is ook meteen een puntje tijdens het levelen. Is het niet te makkelijk? Tijdens het levelen vind ik dit persoonlijk niet zo heel belangrijk. Ervaren spelers wandelen toch snel door de quests heen, en voor de beginners kun je gewoon alle expansions af indien je dat leuk vindt. Het questen duurt trouwens niet zo heel lang, denk aan zo'n anderhalf tot twee uur per level als je wat quests achter elkaar doet.

wow

Grafisch loopt WoW inderdaad een stuk achter, maar wat verwacht je van een spel van tien jaar oud? Toch is het, als je het vergelijkt met de vanilla-tijd, een grote sprong vooruit. Het hoeft ook niet allemaal het uiterste te vragen van mijn pc, maar het doorontwikkelen is een goede strategie van Blizzard. De nieuwe character models zijn geweldig. De oude rassen uit de beginjaren zien er nieuw en anders uit en dat was echt nodig. Draenor oogt mooi en erg divers. Er zijn bijvoorbeeld jungles, besneeuwde bergen, vulkanen, bossen en woestijnen.

Voor de mensen die er waren tijdens The Burning Crusade voelt het af en toe heel erg vertrouwd. Shattrath en Auchindoun vind je weer terug en ook de voorloper van de Black Temple is er. Begrijp het niet verkeerd: de gebieden zijn helemaal nieuw, ook de plaatsen die je misschien kent uit de eerste uitbreiding. Nagrand lijkt grafisch nog het meeste op de oude zone, maar is ook flink aangepast. Je kunt niet vliegen in Draenor, dus je zult overal naartoe moeten rennen of flink gebruikmaken van de flight paths. Maar als je overal rondkijkt, kun je allerlei verstopte schatten vinden.

Ook de muziek is fantastisch. De soundtrack is orchestraal en elke zone heeft muziek die past bij het gebied. Zelfs de ogres hebben hun eigen 'soundtrack' gekregen. Vernieuwde versies van de bekende tracks uit The Burning Crusade zijn soms ook te horen, zoals de theme van de Black Temple. Nostalgie ten top.

wow

Wat compleet nieuw is, zijn je garrison en volgelingen. Zodra je de intro quests allemaal achter de rug hebt, word je gevraagd om een basiskamp op te zetten. Dit kamp is je garrison. Je kunt je garrison inrichten met een bepaalde vrijheid. Uit ongeveer twintig gebouwen kun je er zes plaatsen. Vooral beroepen hebben hier baat bij. Plaats je gebouwen die je huidige beroepen meer mogelijkheden geven of kies je ervoor om twee nieuwe beroepen te leren? Dit maakt je minder afhankelijk van je alts.

In je garrison kun je ook work orders plaatsen. In ruil voor materialen kun je andere items of garrison resources produceren. Het duurt drie uur voordat één work order klaar is. Je hebt veel garrison resources nodig, dus je garrison uitbouwen kost veel tijd. Voor de mensen die veel tijd in Warcraft stoppen zal dit als een leuke afwisseling voelen. Ik hoop dat er in de toekomst meer mogelijkheden komen waardoor je dit naast de standaard dingen ook kan doen.

wow

In je garrison kun je volgelingen op missies sturen of ze laten helpen bij de productie van items. De missies variëren van een half uur tot een halve dag. En bij de ene missie moet je er drie meesturen en bij de andere weer één. Missies leveren voornamelijk ervaringspunten en goud op. Die ervaringspunten zijn voor de volgelingen en niet voor je eigen personage. Je kunt de volgelingen ook tot level 100 laten groeien. Hoe hoger het level van jouw volgelingen, hoe moeilijker de missies worden. De beloningen die je krijgt worden ook steeds beter: betere upgrades voor je volgelingen en betere bewapening voor jezelf, of meer gold en ervaringspunten.

Er zijn aardig wat volgelingen te verzamelen dus je bent er wel even mee bezig. Een andere leuke bijkomstigheid is dat je nu in bepaalde delen je garrison om hulp kunt vragen. Stel je voor: je bent in een episch gevecht beland en je kunt wel wat hulp gebruiken, dan roep je de troepen op en vechten ze voor een korte periode met je mee. Na het gevecht keren ze terug naar de garrison en ben je weer alleen op pad. In andere gebieden krijg je een outpost die jou ook een perk geeft.

Het is niet altijd duidelijk wat voor voordeel elk gebouw geeft, en sommige gebouwen die je kunt plaatsen leveren een stuk minder op dan andere.

wow

Uiteraard is het erg leuk om de nieuwe gebieden te verkennen, maar het draait bij Warcraft toch echt om de end-game. Helaas waren raids op het moment van schrijven nog niet beschikbaar, maar dungeons uiteraard wel. Je hebt er vier voor tijdens het levelen en dan nog eens vier op level 100. Uiteraard heb je dan ook nog de heroics. Deze zijn wel pas speelbaar nadat je de Proving Grounds hebt doorlopen op silver-niveau. Dit is een soort oefenarena om te laten zien dat je klaar bent voor het echte werk.

De instances lijken een stuk moeilijker te zijn dan ze waren in Wrath of the Lich King en Mists of Pandaria. De losse vijanden richten veel meer schade aan en healers moeten ook harder werken om de tank en anderen in leven te houden. Met name de heroics zijn een stuk pittiger geworden, je kunt niet meer zomaar alle mobs met je meetrekken en neermeppen. Een goede verandering is de komst van 'personal loot'. Je gooit niet meer met een dobbelsteentje, iedereen heeft bij elke baas kans op gear die past bij zijn eigen class en specialisatie.

Het is wel heel makkelijk om gear te krijgen (te makkelijk?) zodat je snel heroics kunt gaan doen. De eerdergenoemde rares droppen wapens en armour. Deze zijn van rare-kwaliteit, maar kunnen willekeurig ook in epics veranderen. Dit is een kwestie van geluk, en soms kun je dus als warrior ook een epic upgrade krijgen voor robes waar je niets aan hebt. Dit geldt ook voor spullen die je krijgt van quests. Ook missies in de garrison leveren soms items op die je voor je eigen personage kunt gebruiken. Het is een beetje jammer dat epische wapens wel heel snel vervangen worden.

Warlords of Draenor is leuk en goed. Er valt genoeg te zeuren over dingen, maar na 1.5 jaar geen Warcraft heb ik echt met heel veel plezier mijn uren weer doorgebracht in het universum. Ik vind het leuker en beter dan de Cataclysm- en Mist of Pandaria-uitbreidingen. Het is nog te vroeg om te kunnen zeggen dat het me vast weet te houden, maar Blizzard laat zien te leren van zijn fouten en weer terug te gaan naar waar het om draait. De vele herkenbare punten van het oude Outland en de garrison-optie maakte het tot een waar feest om weer te spelen. Jammer van de problemen met het inloggen in het begin, maar mijn woede en frustratie is alweer omgeslagen in voldoening. Het is gewoon echt een hele toffe expansie en het is niet voor niks dat ze weer terug zijn op 10 miljoen abonnees.

• Terug naar 'Outland'.
  • Garrison.
  • Questen is erg divers.