The Sly Trilogy

Gespeeld op de PlayStation 3

HD-remakes zijn tegenwoordig in. Vooral op de PlayStation 3 zijn er genoeg HD-remakes van ‘oude’ PlayStation 2-games uitgekomen die voor een schappelijke prijs in de winkels liggen. Nadat de God of War HD-remakes het erg goed deden komt nu ook Sucker Punch met een HD-remake van de Sly Cooper-serie. Acht jaar nadat het eerste spel is uitgekomen voor de PlayStation 2 ligt deze game samen met zijn twee opvolgers opnieuw in de winkel. Is de gameplay van The Sly Trilogy nog steeds zo leuk om te spelen, of behoren deze titels achter slot en grendel?

sly

In 2002 kwam de eerste game Sly Cooper game uit, waarin je met de stelende wasbeer Sly speelt. Samen met zijn maatjes steelt hij van dieven en hangt de moderne Robin Hood uit. In de eerste game stelen vijf dieven het boek Thievius Raccoonus, wat onderdeel is van de familie. In het boek staan alle verhalen en legendes over de wasberen die meesterdieven waren.

Om het boek terug te veroveren ga je in de hele wereld op zoek naar de vijf dieven, die allemaal een aparte gave hebben. De een is sterk, de ander heel slim, en de ander is gewoon een kikker. In het tweede deel uit de serie ben je weer op zoek naar Clockwerks onderdelen en in het derde deel ga je uiteindelijk naar de hoofdvijand om de schat van de Cooper-familie terug te stelen. De verhaallijnen zijn niet zo complex en worden heel luchtig gebracht met humor en apart design waardoor het spel behoorlijk wat sfeer met zich mee brengt.

sly

Bij een HD-remake is het natuurlijk altijd de vraag of het goed gelukt is. Zien de games er anno 2011 nog acceptabel uit en heb je niet het gevoel dat je een verouderde game aan het spelen bent? Dit is zeker goed gelukt, want de games zien er prachtig uit. Zelfs het eerste deel uit 2002 ziet er bijzonder mooi uit en je merkt echt dat hier werk in heeft gezeten. Hoewel de cell-shaded graphics hun werk dus goed doen, is het wel zonde dat de games niet 5.1 Surround Sound ondersteunen. Voor de eigenaars van een 3D-TV zit er ook nog een 3D-functie in het spel.

De gameplay werkt na al die jaren nog goed en het voelt zelfs fris aan omdat zulke games al een tijd niet meer worden gemaakt. Het is in principe een ‘light-versie’ van een game als Splinter Cell, met daarin veel platform-gedeeltes. Sly Cooper werkt nog met ‘levens’ en na een keer geraakt worden leg je het loodje. Het is zelfs even schrikken om de term ‘Game Over’ weer te zien nadat je al je levens kwijt bent geraakt, aangezien dat in de huidige games niet vaak meer voorkomt. De drie games verschillen wel van elkaar qua gameplay, de eerste is een lineair sluip- en platformspel, terwijl je in de tweede game in een meer open wereld speelt. In het laatste deel is de gameplay een stuk moderner, je kan meerdere keren worden geraakt en er zitten behoorlijk veel actiescènes in. Het is meer een action-adventure. Hierdoor blijven de games leuk om te spelen. Wanneer je deel twee uitspeelt en overgaat naar deel 3, krijg je namelijk iets geheel anders.

Elke game op de disc heeft aparte Trophies, met in totaal drie platinum trophies. The Sly Trilogy is dus een walhalla voor de Trophy-hunters onder ons, al is het niet gemakkelijk om deze te halen. De spellen zitten vol met collectables en unlockables waardoor het zeker zo’n vijftien uur per spel duurt tot je het spel volledig hebt uitgespeeld. Het spel heeft daarnaast ook nog een aantal PlayStation Move-minigames, maar deze zijn niet van hoge kwaliteit en zullen na een of twee keer spelen al vervelen.

The Sly Trilogy is een waardige HD-remake. Grafisch is de game behoorlijk opgepoetst waardoor zelfs het eerste spel er goed uitziet. Ook qua gameplay bevallen de games nog behoorlijk goed. Ze zijn niet verouderd maar voelen juist fris en leuk aan. The Sly Trilogy bevat drie volledige games van zo’n vijftien uur per stuk op een disc voor een bedrag van veertig euro, die eigenlijk niemand in zijn PlayStation-collectie mag missen. Samen behoren de spellen tot een van de klassiekers op de PlayStation 2, en dit is een prima manier om kennis te maken met deze klassiekers of om de goede oude tijd weer heerlijk te herleven.

Cijfer
+ Grafisch goed opgepoetst
- Geen 5.1 surround sound ondersteuning