Two Worlds II

Gespeeld op de Xbox 360, ook beschikbaar voor PC en PS3

Header

In 2007 kwam het eerste deel uit van Two Worlds en het spel kwam matig uit de cijfers. Maar de ontwikkelaar nam toch de stap en begon aan deel twee. Die is nu uit in Europa en de grote vraag is, kan het deel één overtreffen?

Als je het eerste deel niet gespeeld hebt, komt het begin van dit spel wat warrig over. Je krijgt namelijk geen introductie die uitlegt wat er in het eerste deel gebeurd is. De ontwikkelaars gaan er als het ware al van uit dat je bekend bent met het eerste deel. Dat is erg vervelend.

We zijn vijf jaar verder in Two Worlds II en die gehele tijd hebben jij en je zus in gevangenschap geleefd. Het is de slechterik Gandohar gelukt om je eigen zus te gebruiken om een demoon te huisvesten. Jij wordt als klap op de vuurpijl terug in een kerker gegooid om weg te rotten. Maar gelukkig is redding nabij want je wordt bevrijd door de laatste paar orcs in het land. De orcs waren eerder vijandig maar door bijna uitgeroeid te worden in deel één hebben ze nu zelf ook hulp nodig. De queeste om je zus te bevrijden en het koninkrijk te redden is begonnen met behulp van de laatste paar orcs in het land.

Wat wil je worden?
Je begint het spel door een personage te maken waarmee jij je avontuur wilt beleven. Dit personage is altijd een man in het spel en je kunt zijn uiterlijk aanpassen naar eigen smaak. Door een simpele queeste in het begin van het spel worden bijna alle features en mogelijkheden van het spel uitgelegd en leer je de vier hoofdklassen kennen. De manier waarop de features worden uitgelegd is goed uitgewerkt, je krijgt alles beetje voor beetje. Je begint met de basis features en naarmate het spel vordert, zul je steeds een stukje meer kunnen met je personage en zul je niet overwelmd worden door de mogelijkheden die er allemaal zijn.

Om je personage sterker te maken, stop je punten die verdiend zijn door te levellen in vier verschillende attributen. Door zelf te kiezen in welke attribuut je punten steekt, word je ook automatisch richting de klasse geduwd die dat attribuut veel gebruikt. Je kunt een vechter, jager, dief of tovenaar worden of een mix daarvan. Naast de vier kenmerken heb je een hoop skills die je ook kunt verbeteren met punten die je verdient. Naast skills die verdeeld zijn voor de vier hoofdklassen zijn er ook nog een aantal generieke skills die je kunt kiezen. Veel skills zijn voor je karakter in het begin nog niet open maar door het spel te spelen vind je vanzelf verschillende boeken die de skills voor je openmaken. Daarnaast mag je skillpunten gewoon bewaren waardoor je kunt wachten tot je een bepaalde skill wel kunt gebruiken. 

De punten voor je skills zijn niet schaars maar wel net genoeg om te zorgen dat je keuzes moet maken waar je goed in wilt zijn. Bijvoorbeeld als jager kun je kiezen om meerdere pijlen tegelijk af te vuren en dat wordt beter als je er punten instopt. Maar je kunt ook meer punten in een skill stoppen waardoor je sneller pijlen afvuurt of juist een vijand langzamer maakt.

De manier waarop je personage zich ontwikkelt is goed uitgewerkt. Je merkt al snel dat bepaalde dingen makkelijker gaan worden omdat jouw creatie er ook beter in wordt. Je maakt dus niet een generiek personage dat overal wel goed in is.

TW

Ten strijde!
Elke klasse heeft een eigen manier van spelen en zal zich ook richten op verschillende gameplay-elementen. Zo bewerkt de jager eerder van een afstand een vijand met pijl en boog en schakelt de dief juist van dichtbij de vijand met een verrassingsaanval uit. 

Om dit allemaal te kunnen doen zul je verschillende stukken wapens en spreuken nodig hebben. Gelukkig kom je in je avontuur heel veel spullen tegen, die je naast het gebruiken ervan ook uit elkaar kunt halen of verkopen. Door bijvoorbeeld een zwaard uit elkaar te halen krijg je er staal en hout voor. Met dat hout kun je bijvoorbeeld je toverstaf verbeteren. Met het staal kun je het mes dat je draagt weer beter maken.

Hoe beter je een wapen of een stuk armor wilt maken, hoe hoger je skill hierin moet zijn. In plaats van alles te verkopen, kun je dus de uitrusting die je vindt en niet gebruikt, uit elkaar halen en gebruiken voor de uitrusting die je wel gebruikt. Dit systeem is goed uitgewerkt en het is in het menu ook goed te zien wat je beter kunt maken, vanwege een bewegend symbool. Helaas is door het beter maken van je eigen uitrusting wel de wisseling van uitrusting een stuk minder waardoor je karakter voor lange periode met dezelfde voorwerpen blijft lopen. Wil je de voorwerpen niet verbeteren dan kun je makkelijk alles verkopen en met het geld nieuwe voorwerpen kopen die je goed kunt gebruiken.

Een tovenaar zal minder gericht op wapens zijn maar meer op gebruikmaken van spreuken. Spreuken maak je namelijk door bepaalde kaarten met elkaar te combineren. Wil jij een vlammenzee laten ontstaan op de plek waar je richt dan kun je dit doen door een vuurkaart te combineren met een kaart die een gebied beslaat. Maar wil je vuur vervangen door water, ga je gang. Wil je geen gebied beslaan, maar juist de magie als een pijl afvuren, geen probleem.

In het spel vind je veel kaarten en door het gebruik van skills kun je een personage maken dat zich bijvoorbeeld richt op alleen vuurmagie. Daarnaast kun je spreuken ook een eigen naam geven zodat ze een persoonlijk tintje krijgen. 

Het vechten zelf heb je zo onder de knie, er zit namelijk een soort auto-aim in waardoor je niet continu je personage hoeft te draaien en op de juiste positie hoeft te positioneren. Het is zeker niet alleen maar op de aanvalsknop drukken, maar het is ook niet zo moeilijk dat het frustrerend is. Dit zorgt dat gevechten spannend zijn en een goede tijdsduur krijgen.

Naast al het vechten en het verbeteren van je uitrusting kun je ook wat alchemie uitvoeren. Door verschillende voorwerpen die je vindt in het spel kun je verschillende drankjes maken. Dit werkt heel simpel en goed. Je gooit tot maximaal vijf voorwerpen met bepaalde eigenschappen bij elkaar en dit levert een drankje op. Experimenteer met verschillende hoeveelheden en verschillende voorwerpen en al snel heb je een lijst met drankjes die je kunt maken. Je hoeft gelukkig niet zelf bij te houden wat je nodig hebt. Heb je namelijk een drankje gemaakt dan kun je kiezen een recept daarvan op te slaan op je personage.