Mass Effect 2: Lair of the Shadow Broker

Let op; de review bevat spoilers over de eerste twee delen. Heb je Mass Effect nog niet gespeeld, maar wil je dit wel gaan doen, lees dan niet verder.

BioWare heeft dankzij games als Neverwinter Knights en Star Wars: Knights of the Old Republic een reputatie gekregen voor de hoge kwaliteit van verhalen in hun games. Het is misschien nog niet te vergelijken met het beste wat Hollywood te bieden heeft, maar het is een heel eind gekomen sinds de eerste dagen waarin een verhaal vaak bestond uit een bad guy die verslagen moest worden, omdat hij de wereld wilde veroveren met behulp van een magisch kristal. Met de introductie van Mass Effect deed BioWare daar nog een schepje bovenop. De ontwikkelaar had een enorm diep sciencefiction-universum geschapen dat niet onderdeed voor Star Wars en wellicht de meest uitgebreide wereld was sinds Blizzard WarCraft op de markt bracht. Begin dit jaar liet BioWare zien dat ook sequels qua verhaal niet onder hoeven te doen voor hun voorgangers. Door gebruik te maken van wat gamers hadden beleefd in het eerste deel en dit op veel punten in de game te verwerken creëerde het bedrijf een groot gevoel van herkenning en het zorgde ervoor dat je graag met je oude karakters verder ging. Als ik zelf opnieuw begin met Mass Effect 2 speel ik zelfs het eerste deel nog een keer door om mijn invloed op de wereld zo groot mogelijk te maken. Maar niet alles in de game was te begrijpen als je alleen zijn voorganger had gespeeld.

ME2 begon met de vernietiging van de SSV Normandy en de dood van Commander Shepard. Daarna laat het verhaal een flink gat vallen en dat wordt pas weer opgepakt twee jaar later als Shepard weer tot leven is gewekt door Cerberus. Een deel van die twee jaar wordt beschreven in de strips Mass Effect: Redemption. Hierin wordt uitgelegd hoe Liara T’Soni op zoek gaat naar je lichaam en daarvoor een deal sluit met Cerberus tegen de Shadowbroker die je lichaam wil verkopen aan de Collectors. Gebeurtenissen in deze strips leiden ertoe dat Liara een flinke wrok koestert jegens de Shadowbroker en haar leven draait vervolgens om wraak. In ME2 werd er al een beetje gehint naar dit verhaal en nu kunnen we dan eindelijk de details verder ontdekken met Lair of the Shadowbroker (LotS). Het begin van LotS is zoals je dat gewend bent van de overige DLC en een deel van de missies in de game. Je krijgt een berichtje van de Illusive Man die Liara wil helpen met haar missie om de Shadowbroker dwars te bomen. Hij geeft jou wat informatie die jij vervolgens aan Liara mag overhandigen.

Zoals de titel van de DLC al doet vermoeden leidt deze informatie haar naar de thuisbasis van de Shadowbroker en biedt daarmee de mogelijkheid om wraak te nemen om wat hij haar twee jaar eerder heeft aangedaan. De kracht van de game en zeker deze DLC is de manier waarop het verhaal vertelt wordt en elke spoiler die ik weggeef vermindert de ervaring die je zult beleven aan de game. Verdere informatie over de ontwikkelingen in de game zal ik dan ook niet verhullen, maar zoals je van BioWare mag verwachten houden ze je op het puntje van je stoel en er zit zelfs een kleine plottwist in.

Maar niet alleen het verhaal is door BioWare naar andere hoogten getild. Net als met de Firestorm-DLC heeft ook nu de ontwikkelaar wat geëxperimenteerd met de gameplay. Je zult namelijk een level voorgeschoteld krijgen waarin je in een taxi een vijand moet achtervolgen. Hiervoor vlieg je tussen de gebouwen en het verkeer van Illium door, een geheel dat veel scifi-fans zal herinneren aan een gelijksoortige achtervolging in de film Star Wars: Attack of the Clones. De besturing van het voertuig is niet erg goed uitgevoerd, en ik vraag me af wat BioWare dacht toen ze het gasgeven ontworpen. Je gaat namelijk op maximale snelheid vooruit of niet vooruit. Er is geen tussenweg. Die is niet nodig, maar het voelt wat raar om direct op volle snelheid te gaan en even snel weer stil te staan als je het gas los laat. Gelukkig geeft dit soort experimenten wel de ervaring die een ontwikkelaar nodig heeft om het in een volledige game te perfectioneren, dus wellicht dat we weer mogen gaan racen in Mass Effect 3.

De rest van de DLC ontwikkelt zich langs lijnen die we van de game gewend zijn. Je loopt door verschillende levels, helpt een hoop vijanden naar de andere wereld en praat tussendoor even bij met de verschillende karakters in de game. Met name de gesprekken met Liara zullen de fans kunnen waarderen, omdat duidelijk is dat haar karakter zich flink ontwikkeld heeft sinds de eerste game. Naast de standaardactie zul je ook geconfronteerd worden met twee bossfights die beide toch wel wat van je verlangen, zeker op de hogere moeilijkheidsgraden. Ben je eenmaal klaar met alle actie dan is de LotS nog niet voorbij. Zo zul je een flinke lading aan extra informatie voorgeschoteld krijgen over veel belangrijke karakters in de game, waaronder je team, informatie die je heel wat nieuwe inzichten geeft. Wist je bijvoorbeeld dat Legion een fervent speler is van Medal of Duty: Call of Honour?

Zonder enige twijfel is Lair of the Shadowbroker de beste DLC die BioWare tot op heden heeft uitgebracht, omdat het de kracht van de game tot in het perfecte benut. Natuurlijk is er een hoop standaard actie, maar de verhaallijn is enorm sterk uitgewerkt en staat duidelijk voorop. Het racen is misschien wat matig uitgewerkt en het laatste level is zo ongeveer gekloond van het originele Mass Effect, maar dat maakt de ervaring zeker niet minder. Fans van de serie moeten LotS eigenlijk in huis halen. Hoe zeer je ook een hekel mag hebben aan het hele concept DLC, deze uitbreiding is het breken van principes waard.

Met dank aan Morthill voor de review.

Cifer
+ Sterk verhaal