CD: Kapitan Korsakov - Well Hunger

Na enkele jaren menig podium onveilig te hebben gemaakt en mogelijk beschadigd te hebben achtergelaten, levert het Belgische trio, Kapitan Korsakov, eindelijk hun debuutalbum af. Vanwege de prima live reputatie waren de verwachtingen rondom de release van Well Hunger hooggespannen. Hoe zou dat brok zaligmakende pokkeherrie klinken vanaf cd?

Waar de naam vandaan komt, weten de heren eigenlijk niet, of ze zijn het wellicht, gezien de titel, vergeten. Waar hun roots liggen is duidelijk te horen. Noiserock en punk in de lijn van Sonic Youth, Melvins, The Jesus Lizard of bijvoorbeeld Millionaire. Vanwege de bittere humor worden de heren uit Gent in eigen land nogal eens vergeleken met het ter ziele gegane Mclusky uit Wales. Zo gaf zanger/gitarist Pieter-Paul Devos, na een vergelijking van hun optredens met die van Nirvana door een criticus van het Belgische Indiestyle, als repliek: "Dat is beter dan ons te vergeleken met Guns 'n Roses. Bovendien pleeg ik binnen enkele jaren zelfmoord om het plaatje compleet te maken."

'Well hunger' is zeker een prima debuut geworden. De cd beukt, rampt en stampt. De eerste drie songs zetten de toon. Korte, maar messcherpe songs met lekkere zang/schreeuwlijnen. 'When we were hookers' bevat een heerlijke vette stonerriff, 'Sylvie' begint zelfs funky om in pure punk om te slaan, en 'Sinksleeping' is als een op hol geslagen roestige stoomlocomotief. 'Wild Smile' is typisch een song die inderdaad neigt naar de sound van Nirvana in de dagen van 'Bleach' met idem krankzinnig geschreeuw. Op 'Cozy Bleeders' krijgen we daar nog een staaltje van alleen in een iets logger tempo. Met ruim zes minuten is het nummer wellicht iets te lang, maar het is ook kenmerkend voor Kapitan Korsakov. Wat anderen vinden of ervan zullen vinden is niet belangrijk. Ze maken gewoon compromisloze herrie. Aan de boodschap dat het daaropvolgende thrashy 'Fuck me' best wel langer dan een minuut had mogen duren, zullen ze dus ongetwijfeld schijt hebben.

Op 'Fugu' komt het meer experimentele karakter van de heren bovendrijven. Het nummer bevat tevens een van de leukere zinsneden: "If suicide is for losers, then why are you still walking." Die bepaalde haatdragendheid krijgt een vervolg met 'The Looder', waarmee het tempo van de cd meteen weer wordt opgeschroefd, "Can I sharpen my knife on your teeth as you fall asleep." Na zoveel haat en agressie is het dan tijd voor een heuse ballad inclusief akoestische gitaar, 'Untitled'. Het vormt misschien wel bewust een rustpunt voor het slotstuk van deze cd, 'Sheep Dip'. De cd-speler geeft aan dat dit nummer ruim 48 minuten duurt! Het blijkt uiteindelijk nog zo te zijn ook. Geen grap met een hidden track, maar ruim drie kwartier experimentele, bijna avant-garde noise. Ook hier geldt weer dat de band er lak aan heeft wat anderen vinden. In menig review is de kritiek op dit nummer, dat de band er beter enkele losse nummers van had kunnen maken, wat ondergetekende ook wel vindt. Toch is 'Sheep Dip' alleraardigst om je buren op zondagochtend mee te verrassen. In de eerste minuten komt nog wat zang aan de orde, maar daarna wordt het een lange jam, waarin uiteindelijk hele leuke gitaarloopjes voorbijkomen. Start bijvoorbeeld eens vanaf 19 en halve minuut, en je wordt verrast door een soort van 'garagefunk'. Enerzijds een uiterst gewaagd slotnummer voor een debuutalbum, maar anderzijds zeer spraakmakend.

Kapitan Korsakov is samengevat een stapel Marshall amps in een garagebox, gitaar en bas met veel distortion, vuige drums en een hysterische rochelstrot. Hoewel hier en en daar voorspelbaar, is 'Well Hunger' toch origineel te noemen. Bij dit soort rock is met name een strakke uitvoering vereist en die is er. Het is zeer straf, zoals onze zuiderburen zeggen. De cd blinkt ook uit in zwartgalligheid, niet alleen tekstueel maar ook qua vormgeving van de inlay waarbij vliegen en karkassen overheersen. Er valt tevens een kort, maar luguber stukje proza te lezen van de hand van bassist Pieter van Mullem. Het enige echte minpunt is de productie, waar vooral de drums onder te lijden hebben. Maar het budget was beperkt, zodat in elf dagen dit duivelskind eruit is gepoept. Het is niettemin een verdienstelijk debuut geworden waarop de Gentenaren laten horen hoe je in deze tijden goede noise moet neerzetten.

Tracklisting

CD 1:
01. When We Were Hooker 3:04