Meer Brain Training van Dr. Kawashima

Meer Brain Training heeft naar mijn mening wel wat meer variatie en creativiteit in de spelletjes gestopt. Neem nu het Meestwerk spelen waarmee je de juiste noten dient aan te tikken met de stylus om een liedje uit te spelen. Ik vind dit toch een uitdagend spel aangezien ik niet zo muzikaal aangelegd ben, maar het is leuk omdat je nu niet bezig bent met rekenen of dingen onthouden. Gewoon lekker pingelen op de Nintendo DS en nog je hersenen trainen ook. Een ander leuk, verfrissend spel is de training van Goede Verstaander. Hier hoor je één, twee of drie mensen een woord tegelijkertijd zeggen (wel allemaal op een andere toon) en jij dient deze woorden met de stylus op te schrijven. Het vergt goede luistervaardigheden en het is af en toe grappig om te merken hoe je dingen écht verkeerd kan verstaan.

De spelletjes die ik zelf frustrerend of gewoonweg niet leuk vond waren Woorden Maken en Getallen Onthouden. Wellicht ben ik gewoon te dom maar vaak zag ik net andere woorden in de ronddraaiende letters bij het eerstgenoemde spel. Bij het onthouden van getallen kreeg ik een raster van 25 getallen voorgeschoteld die ik echt niet allemaal in twee minuten kon onthouden. Frustrerend als je er dan net iedere keer een hokje naast zit.

De hersenleeftijdstest die uiteindelijk de leeftijd van jouw hersenen zal ophoesten bestaat uit andere spelletjes dan de trainingen. Dit vind ik wel een pluspunt omdat het voorkomt dat je in herhaling valt en je kunt je dus ook niet echt voorbereiden op de uiteindelijke test. De drie spelletjes die je bij de test voorgeschoteld krijgt bestaat uit het steeds verminderen van een getal, codetabel waarbij je de juiste icoon bij het cijfer dient te tekenen en de Papier, Steen, Schaar-oefening. De laatst genoemde oefening vond ik nog het leukst en het meest uitdagend. Je dient namelijk hardop in de Nintendo DS te spreken. De ene keer dien je een spelletje te winnen door bijvoorbeeld papier te roepen als je het handgebaar van een steen op je scherm ziet en de andere keer dien je juist te verliezen door bijvoorbeeld schaar te roepen als je het handgebaar van een steen ziet. Koppie erbij houden dus!

Ben je dan toch aan het einde van de dag helemaal klaar met het trainen dan kun je nog beginnen aan het geheime spel Bacteriën Uitroeien dat lijkt op een kloon van Dr. Mario. Of het invullen van de talloze Sudoku’s die ook weer op drie verschillende niveaus (makkelijk, gemiddeld, moeilijk) aanwezig zijn. Als je competitief ingesteld bent kun je ook nog op één cartridge tegen zestien andere spelers strijden om te kijken wie de meest actieve grijze massa bezit. In het eerste deel kon je dit alleen testen met rekenen, nu zijn er gelukkig wat meer oefeningen in de multiplayer opgenomen.

Nu bekend is wat je van Meer Brain Training kunt verwachten qua inhoud is het ook van belang om even te kijken naar de gameplay en de graphics. Van de graphics hoef je bij dit spel niet veel te verwachten. Het ziet er allemaal een beetje sober en grijs uit wat wellicht wel past bij jouw grijze massa. Veel kleurtjes zullen je afleiden van de trainingen en dus stoor ik me niet echt aan de look. De gameplay is naar mijn idee wel verbeterd ten opzichte van het eerste deel. Vorig jaar vernam ik van veel mensen dat zij klachten hadden over de handschrift-, en spraakherkenning. Dit is nu verbeterd, de 1 en de 7 worden bij mij prima herkend. Ook heb ik geen problemen meer met de 4 en de 9. Probeer de 4 een beetje als de letter u te schrijven en de Nintendo DS pakt het meteen op. De spraakherkenning is naar mijn idee nog het meest verbeterd. Waar je bij de voorganger duidelijk zwart, rood, geel of blauw diende uit te spreken herkent Meer Brain Training heel goed of je nu steen, papier of schaar zegt. Ik had er in ieder geval geen problemen meer mee. Het werken met de stylus, het touchscreen en de microfoon is bij dit spel gewoon een prima uitgewerkt idee.